Waar haal jij je onderwijslust vandaan?
‘Ik vind alles wat met onderwijs te maken heeft interessant. Ik heb onderwijskunde gestudeerd en ben nu helemaal op mijn plek op de universitaire lerarenopleiding. Een nieuwe generatie leraren opleiden is fantastisch. En uitdagend, want ik voel wel altijd de ‘druk’ om goed onderwijs te geven, een voorbeeld te zijn en vooral te doen aan ‘practice what you preach’. Dat ik met mijn onderwijs indirect weer het onderwijs op een andere plek, namelijk het voortgezet onderwijs, beïnvloed, is te gek.’
Welk onderwijsmoment is jou altijd bijgebleven?
‘Dat college waarin ik vroeg: wat willen jullie, dat ik gewoon doe wat ik had gepland, of dat jullie mij mogen activeren om zo toch alles te weten te komen wat jij wil weten over het onderwerp van vandaag? Het werd ‘Amber activeren’. Ik kreeg vragen op me afgevuurd en door die uit te diepen, terug te kaatsen en samen te kijken naar het voorbereidende artikel, hebben we uiteindelijk toch allemaal behandeld wat ik gepland had, maar het voelde echt heel anders. De studenten hadden veel meer het gevoel dat ik naar hen luisterde en dat dit precies was wat ze wilden weten.’
‘Een ander college waarin ik openhartig kon delen dat ik, net als zij, te vaak te perfectionistisch was (of ben…) en me dat bijna in een burn-out bracht.’
‘En tot slot: zo’n mailtje, jaren later. Van een oud-student die dankbaar was voor wat ik destijds deed.’
Waar haal jij inspiratie vandaan voor jouw onderwijs?
‘Mijn onderwijs gaat over onderwijs. Dus ik kijk heel graag naar anderen. Lees wat anderen doen, kijk wat anderen doen. Ik heb een behoorlijk netwerk op sociale media en ik beheer een app (Teacher Tapp) die dagelijks 3 korte vragen stelt aan leraren in alle sectoren over de werkvloer, wat ze meemaken en wat het effect van beleid op hun praktijk is.’
Wat is jouw favoriete aanpak in het onderwijs?
‘Een aanpak moet passen bij je doel. Ik wissel graag af. Een college waarin ik instructie geef en een goede toepassingsopdracht laat uitvoeren. Maar samen een tekst lezen is ook fijn. Een college waarin studenten kunnen kiezen uit opdrachten. Een ding is voor mij als lerarenopleider altijd heel belangrijk: ik leg continu uit waarom ik doe wat ik doe, en ik stop soms ook even om mijn eigen gedachten te delen. Dus iets als: ‘Jij stelt mij nu deze vraag, ik kan nu twee dingen doen: met je mee, of aangeven dat dit nu niet past. Ik kies er nu voor om…’ Of: ‘Ik merk dat dit niet helemaal is gegaan zoals ik voor ogen had, wat had ik ook kunnen doen?’ Mijn studenten zijn immers niet gewoon student, maar in opleiding tot leraar. Van de keuzes die ik maak als leraar, en mijn eigen dilemma’s leren zij dus ook.’
Welke tip heb je voor docenten?
‘Neem je studenten mee in je overwegingen, je doelen en je keuzes. Durf het soms ook niet te weten en spreek dat gewoon uit. Bespreek je onderwijs ook met je collega’s, deel ervaringen, aanpakken, en doelen.’