Waar haal jij je onderwijslust vandaan?
'Ik vind het heel erg leuk om mijn enthousiasme en passie voor leren in het algemeen en natuurkunde in het bijzonder over te brengen. Ik geniet er dan ook enorm van om te zien dat studenten ook gaan delen in dat enthousiasme. Natuurkunde is niet makkelijk, dus het is extra leuk als dit lukt!'
Welk onderwijsmoment is jou altijd bijgebleven?
'Als bachelorstudent heb ik een semester in het buitenland gestudeerd aan de Universiteit van Californië, Berkeley. De docent voor het vak kosmologie was fantastisch. Ik zat iedere les op het puntje van mijn stoel, omdat het mega interessant was én omdat zij dat perfect wist over te brengen. Het zat in hele kleine dingen. Bijvoorbeeld de titels van onderdelen van haar lezingen waren geen simpele statements, maar intrigerende vragen. Dat gaf het gevoel van een mini-cliffhanger en motiveerde mij enorm.'
Wat was jouw grootste leermoment als docent?
'Het meest uitdagende vind ik lesgeven aan basisschoolleerlingen. Ik geef een paar keer per jaar gastlessen op basisscholen en soms ook in musea of op science festivals. Daarnaast werk ik als onderdeel van de Radboud Science Award een lesplan uit voor basisschoolleerlingen over zwarte gaten. Wiskunde is de taal van de natuurkunde, maar op de basisschool is de wiskunde natuurlijk vrij beperkt en dan moet je echt anders nadenken over hoe je iets uitlegt. Hier leer ik heel veel van. Daarnaast zijn die leerlingen nog heerlijk onbevangen en krijg je eindeloos veel vragen (ook veel die totaal niet relevant zijn, maar wel leuk).'
Wat heb jij geleerd van je studenten?
'Dat er onwijs veel verschillende manieren zijn om iets te leren en te begrijpen. Ik vind het heel mooi om die diversiteit te zien. Het helpt mij ook vaak om weer op een andere manier naar mijn eigen lesgeven te kijken, en soms zelfs ook naar hoe ik over een bepaald begrip denk.'
Waar ben je als docent trots op?
'Een van de belangrijkste vragen op de cursusevaluatie is voor mij persoonlijk in hoeverre de studenten veel geleerd hebben in het vak. Ik ben dan ook enorm trots als studenten het sterk eens zijn met de zin “I gained new knowledge and/or expertise”. Daar doe ik het voor!'