Boris Konrad

De Onderwijslust van Boris Nicolai Konrad

Als tegenhanger van 'onderwijslast' vragen we elke maand een Radboud-docent om zijn of haar 'onderwijslust'. Deze maand vertelt Boris Konrad (Radboudumc, Donders Institute, docentambassadeur bij Radboud TLC) waar hij energie van krijgt in het onderwijs.

Waar haal jij je onderwijslust vandaan? 

"Mijn eigen onderzoek gaat over leren en het geheugen. Vlak voor mijn eindexamens kwam ik voor het eerst in contact met geheugen- en leertechnieken. Als scholier en vooral later als student heb ik enorm geprofiteerd van weten hoe ik beter leer. Maar toen vroeg ik me af: waarom worden studenten zo weinig geholpen met de juiste manier van leren? Wat gebeurt er in jouw brein wanneer je jouw geheugen traint? Dit onderzoeken en de kennis hierover delen, dat is mijn passie."

Welk onderwijsmoment is jou altijd bijgebleven? 

"Het vak informatica tijdens mijn laatste jaren op de middelbare school. Onze docent was eigenlijk wiskundeleraar, maar door een tekort aan informatica-docenten moest hij dit vak ook geven. In plaats van te doen alsof hij een expert was, gaf hij meteen toe: “Ik weet minder dan jullie over informatica. Dit zijn de onderwerpen uit het leerplan, zoek zelf uit hoe het werkt en leg het dan aan mij uit. Als ik het dan ook snap, ben je geslaagd.” Wij vonden dit ontzettend stom, maar waren uiteindelijk gemotiveerd genoeg om het op te pakken."

"Later op de universiteit tijdens de eerste hoorcolleges computerwetenschappen zaten enkelen van ons samen en dachten we: 'Wat makkelijk, dat hebben wij zelfs aan onze leraar op het gymnasium uitgelegd!' En toen hadden we door dat het onderwijs op onze middelbare school lang zo slecht niet was geweest."

"Hij deed het helaas niet omdat hij gehoord had over student-directed learning of de flipped classroom methodiek. Toch bleef juist dat moment het meest bij mij en het had zeker invloed op hoe ik tegen mijn eigen onderwijs aankijk." 

Waar haal jij inspiratie vandaan voor jouw onderwijs? 

"Die haal ik uit mijn eigen vakgebied, de neurowetenschappen van leren en het geheugen. Maar ook uit mijn passie voor ICT en moderne apps, tools en gadgets. En door studenten, die ik graag vraag hoe ze iets hebben geleerd en wat ze voor ideeën over een module of onderwerp hebben."

Wat is jouw favoriete aanpak in het onderwijs? 

"Studenten zo veel mogelijk zelf laten proberen en doen. En gebruikmaken van het Testing Effect: door kennis te toetsen tijdens het leerproces, heeft een herinnering een veel grotere kans in je geheugen te blijven hangen dan door iets vaker te lezen of te horen. Dit kan je goed doen door quizzen af te nemen, spelletjes te spelen, vragen te stellen of oefeningen te maken. Als ik bijvoorbeeld verschillende geheugensystemen uitleg aan studenten van geneeskunde en biomedische wetenschappen, heb ik aan elk geheugentype geheugentaken gekoppeld. Zo moet je er zelf mee aan de slag en beleef je het verschil in jouw geheugen."

Welke tip heb je voor docenten? 

"Blijf dingen proberen en praat met collega´s binnen en buiten jouw faculteit. Laat je inspireren. Leer zelf bijvoorbeeld iets over innovatieve leer- en geheugentechnieken! Ze werken niet alleen goed, ze maken onderwijs ook leuker. Voor je studenten en voor jezelf." 

Contactinformatie

Aan deze website wordt nog gewerkt. Meer informatie: 'een nieuwe website'.