Portret Boris van Meurs
Portret Boris van Meurs

De onderwijslust van Boris van Meurs

Als tegenhanger van 'onderwijslast' vragen we elke maand een Radboud-docent om zijn of haar 'onderwijslust'. Deze maand vertelt Boris van Meurs, promovendus en docent Metafysica en Filosofische Antropologie, waar hij energie van krijgt in het onderwijs.

Waar haal jij je onderwijslust vandaan?

‘Mijn onderwijslust zit in het plezier van doorgeven. Teksten die ik misschien wel twintig keer heb gelezen, verschijnen toch telkens weer in een nieuw licht als ik ze overdraag aan studenten. Als het onderwijs geslaagd is, dan is het alsof de horizon van de tekst, die van de student én die van mijzelf opnieuw versmelten. We komen dan allemaal anders terug van deze ontmoeting.’

Welk onderwijsmoment is jou altijd bijgebleven?

‘Eerlijk gezegd ervaar ik lesgeven niet als een reeks van losse momenten, waardoor het moeilijk is om één moment te isoleren als bijzonder waardevol. Ik zie doceren meer als een gezamenlijk proces, waarbij ik het vooral waardeer als de band met de groep zo sterk wordt dat we in de pauzes en na de colleges doorpraten over de materie. Iedereen blijkt dan zoveel te delen te hebben! Vaak ben ik dan ook verbaasd over welke associaties of ideeën er bij mijzelf opkomen in zulke gesprekken met studenten. De grens tussen mijn onderzoek en het onderwijs vervaagt dan en - belangrijker - zelfs even de grens tussen werk en leven. Studenten accepteren het namelijk niet als ideeën droog en abstract blijven. Ze willen weten wat een idee kan betekenen voor hun bestaan.’ 

Waar haal jij inspiratie vandaan voor jouw onderwijs?

'Ik denk vaak terug aan de goede docenten die ik zelf heb gehad, zoals Chris Bremmers. Hij gaf colleges voor de onderzoeksmaster die ik hier deed op de Radboud Universiteit. Hij ging recht in tegen allerlei onderwijskundige adviezen (al bij de eerste bijeenkomst ging de cursus een heel andere kant op dan beschreven in de studiegids), maar dat maakte niets uit. Bremmers had als docent namelijk zoveel passie voor zijn vak en hij leefde zijn filosofie echt. Hij wist zelfs de moeilijke filosoof Heidegger te verbinden aan de tijdschriften die hij die morgen bij zijn kapper had zien liggen. Iedere week was het weer een avontuur. Als je iets van die bevlogenheid kunt overbrengen in je onderwijs, dan mag je erg trots zijn.’ 

Wat is jouw favoriete aanpak in het onderwijs? 

‘Het liefst leg ik het leren bij de studenten. Als de studenten iedere stap van een argument zelf kunnen formuleren, dan ben ik tevreden. Zij kunnen dan ook zonder mij toegang krijgen tot de concepten die ik doceer.’

Welke tip heb jij voor docenten?

‘Het voelt niet alsof het aan mij is om mijn vele adequate collega’s te adviseren. Maar als ik voor mijzelf spreek, dan heb ik er veel aan gehad om regelmatig te polsen hoe de studenten de colleges ervaren. Hun visie op onderwijs neem ik altijd serieus. Als het bij hen niet aankomt, dan heeft het onderwijs namelijk geen zin.’

Contactinformatie