Portret van Charan van Krevel
Portret van Charan van Krevel

De onderwijslust van Charan van Krevel

Als tegenhanger van 'onderwijslast' vragen we elke maand een Radboud-docent om zijn of haar 'onderwijslust'. Deze maand vertelt Charan van Krevel, docent en onderzoeker bij de opleiding Economie en Bedrijfseconomie, waar hij energie van krijgt in het onderwijs.

Waar haal jij je onderwijslust vandaan? 

‘Mijn onderwijslust is precies dezelfde als de lust die ik ervaar in mijn onderzoek en de rest van mijn leven. Onderwijs is bij uitstek een platform om mijn eeuwige nieuwsgierigheid naar de wereld en fascinatie voor leren uit te stralen naar anderen. In het onderwijs probeer ik de onverzadigbare drang naar kennis en nieuwe inzichten te delen met studenten. Ik geloof dat in ieder persoon een prikkellust en interesse zit, die soms alleen even aangewakkerd moet worden met een treffend voorbeeld of verhaal. Als dit lukt tijdens een onderwijsmoment is dat hartstikke gaaf!’ 

Welk onderwijsmoment is jou altijd bijgebleven? 

‘Een student heeft een ziekte waardoor hij langzaam maar zeker zijn zicht verliest. Hij zat bij mij in een werkgroep voor een cursus die erg intensief was. Van studenten werd verwacht dat ze goed voorbereid de cursus volgden. Ze moesten een dik boek over de geschiedenis over het economisch denken doorploeteren om hier vervolgens een essay en een tentamen over te maken. Maar deze student kon bijna niet meer lezen. Een essay schrijven en voorbereiden was dus een gigantische opgave. Met veel moeite en hulp van zijn familie heeft hij zich toch kunnen voorbereiden voor een mondeling tentamen op een donkere avond op mijn kantoor. Ik ben nog nooit eerder zo trots geweest op een individuele student. Hij had zoveel tegenslag en liet steeds doorzettingsvermogen zien, waardoor hij de moeilijke cursus alsnog terecht met een mooi cijfer afsloot.’ 

Waar haal jij inspiratie vandaan voor jouw onderwijs? 

‘Ik haal mijn inspiratie uit de wereld, het nieuws en andere grote voorbeelden. In mijn vakgebied is dit makkelijk, want alles is economie! Terwijl ik dit schrijf, kijk ik uit mijn raam in Utrecht naar een berg afval. Ik denk: wat maakt die Poetin er toch letterlijk een puinzooi van! Vanwege stakingen wordt het afval hier al meer dan een week niet opgehaald en het stapelt zich op. Onderhandelingen lopen stuk, want werkgevers willen de lonen niet laten meestijgen met de inflatie. Die inflatie is dan weer grotendeels te wijten is aan de stijgende energieprijzen door de invasie van Oekraïne door Rusland. Dus kortom, zonder Poetin, geen puinhoop. Bijna elk onderwerp kun je op een onverwachte manier direct koppelen aan dagelijkse ervaringen.’ 

Wat is jouw favoriete aanpak in het onderwijs? 

‘De studentervaring centraal stellen. Mijn visie is dat je studenten echt kunt bereiken wanneer je een verhaal, opdracht of andere interactie neerzet waar iedereen naar wil luisteren. We gaan naar comedians, muzikanten en andere theatermakers om professionals van hun beste kant te zien. Dat kunnen wij als docenten toch ook? Ik probeer, als daar ruimte voor is, dus een creatieve, grappige, schokkende of boeiende insteek voor mijn colleges te vinden. Iets wat de aandacht trekt en vasthoudt.’ 

Welke tip heb jij voor docenten? 

‘Maak onderwijs leuk! Stel jezelf altijd de vraag of jouw achttienjarige neefje het tof zou vinden om jouw onderwijs te volgen. De inhoud is natuurlijk altijd het belangrijkst. Maar als wetenschappers beheersen wij inhoud als geen ander, dus investeer en experimenteer met de verpakking!’ 

Contactinformatie