Portret van Daniel Blanco Ania
Portret van Daniel Blanco Ania

De onderwijslust van Daniel Blanco Ania

Als tegenhanger van een onderwijslast vragen we elke maand een Radbouddocent om een onderwijslust te delen. Deze maand vertelt Daniel Blanco Ania waar hij energie van krijgt in het onderwijs. Blanco Ania is docent bij de opleiding Synthetische Organische Chemie.

Waar haal jij je onderwijslust vandaan?   

Ieder jaar, aan het eind van elke cursus, ervaar ik een heel waardevol moment als ten minste één student me benadert om zijn dankbaarheid te uiten, vaak zeggend: "Bedankt. Niet alleen heb ik dankzij jou de organische chemie leren begrijpen, maar ik denk dat ik er nu ook verslaafd aan ben." Dit soort onbeschrijfelijke momenten van erkenning en waardering geven me een enorme boost van energie en motivatie. Dat zorgt voor mijn onderwijslust en drive voor de komende cursussen. ’ 

Welk onderwijsmoment is jou altijd bijgebleven?     

'Het eerste college dat ik ooit gaf. Deze ervaring was ongelooflijk leerzaam en leerde me een les van onschatbare waarde over wat ik moet vermijden in het onderwijs. Op 21-jarige leeftijd had ik net mijn eigen privéschool voor organische chemie opgericht en ik herinner me de intense spanning die ik voelde op weg naar dat eerste college (ik was bijna aan het trillen). De gedachte kwam zelfs bij me op om de zes aanwezige studenten te vertellen dat het allemaal een grap was, dat ze naar huis konden gaan en dat we deze beproeving allemaal gewoon zouden vergeten. Ik had de inhoud van het college minutieus uit mijn hoofd geleerd en het college mechanisch gegeven, als een soort robot of machinegeweer. Toen ik klaar was, dacht ik: alsjeblieft, haal me hier weg. Deze eerste ervaring was zowel vernederend als verhelderend en het heeft mijn benadering van lesgeven daarna aanzienlijk gevormd. '

Waar haal jij je inspiratie vandaan voor jouw onderwijs?   

Mijn inspiratie voor het onderwijs haal ik uit het idee om de wereld te veranderen. Ik zie mezelf als een dromer en geloof er sterk in dat de toekomst van een samenleving in handen ligt van haar kinderen en jonge mensen. Hun kennis, voorbereiding, prestaties en motivatie zijn dan ook cruciale factoren die het welzijn van de samenleving in de komende jaren zullen bepalen. Ik ben zeer toegewijd om een drijvende kracht achter deze verandering te zijn en bij te dragen aan de ontwikkeling en empowerment van toekomstige generaties door middel van onderwijs. ’ 

Wat is jouw favoriete aanpak in het onderwijs?   

Mijn voorkeur voor een educatieve aanpak is gericht op het tonen van een diepe passie voor zowel het onderwerp waarover ik doceer als het onderwijs geven zelf. Ik ben ervan overtuigd dat passie heel aanstekelijk is en de kracht heeft om anderen te inspireren. Door mijn enthousiasme voor organische chemie te tonen, wil ik een soortgelijk enthousiasme bij mijn studenten aanwakkeren. Het is mijn doel om mijn passie voor het onderwerp over te brengen op mijn studenten en zo bij te dragen aan een dynamische en boeiende leeromgeving.

Welke tip heb jij voor docenten?     

Mijn advies aan collega-docenten is om prioriteit te geven aan het motiveren en inspireren van studenten. Het is vaak nuttig om wat cursusinhoud op te offeren voor het geven van gedenkwaardige en impactvolle colleges door voorbeelden uit het dagelijks leven, anekdotes, video's of verhalen mee te nemen.' 

'Het opbouwen van een sterke band met studenten is ook essentieel. Neem de tijd om meer te weten te komen over hun hobby's en interesses. Onderzoek toont duidelijk aan dat een sterke en betekenisvolle band tussen docenten en studenten de betrokkenheid, aanwezigheid en academische prestaties van studenten verbeteren.'

'Tot slot, vertrouw niet op aantekeningen tijdens het lesgeven. Streef in plaats daarvan naar spontane colleges, waarbij je laat zien dat het onderwerp gemakkelijk te leren is en dat je het echt leuk vindt om daar onderwijs over te geven.’  

Contactinformatie