Waar haal jij je onderwijslust vandaan?
'Ik vind het altijd een leuke uitdaging om iets dat nog niet bekend is bij studenten toegankelijk voor ze te maken, en dat dan ook zodanig neer te zetten dat ze er ook duidelijk de wetenschappelijke of maatschappelijke relevantie van meekrijgen. Dat ze niet naar huis gaan met het idee dat ze iets ‘alleen voor het tentamen’ gehoord hebben. Bij elke (nieuwe) cursus vraag ik me af wat mij zelf interessant zou lijken en hoe ik die materie graag gepresenteerd zou zien. Dat geeft meestal al een goede basis waar je gedurende de reeks dan verder aan kunt bijschaven, omdat iedere groep toch weer anders is. Als dan uiteindelijk alles mooi op z’n plek valt, dan ben ik een tevreden docent.'
Welk onderwijsmoment is jou altijd bijgebleven?
'Wat ik altijd wel probeer te bereiken in mijn onderwijs is dat er duidelijk ruimte is voor de serieuze, inhoudelijke kant waarvoor we hier op de campus zijn, maar dat er daarnaast ook gelegenheid is om met elkaar te lachen over anekdotes die studenten bijvoorbeeld graag willen delen, of dat er ruimte is voor een babbel in de pauze. Dat zorgt voor een dynamiek die, vind ik, altijd erg prettig werkt. Zo blijft me altijd het moment bij van een student die vlak voor college nog in de stad was geweest omdat hij nieuwe kleren nodig had voor een feestje met zijn familie. Die dag wilde hij me in de pauze toch even graag de twee truien laten zien die hij zojuist had gescoord en hij vroeg me welke ik het leukst vond. Een paar minuten later hadden we het weer gewoon over Franse zinsstructuren. Die afwisseling, dat is ook het mooie van onderwijs.'
Waar haal jij je inspiratie vandaan voor jouw onderwijs?
'In alle drukte gedurende het studiejaar vind ik het voor de afwisseling soms wel leuk tussendoor even een half uurtje wat te grasduinen op internet of via de catalogus van de bibliotheek. Dan ben je toch met werk bezig, maar je schakelt even af van de dingen die die dag nog ‘per se moeten’. Het voordeel daarvan, vind ik, is dat je dan altijd dingen tegenkomt over thema’s gerelateerd aan je onderwijs die je, als je iets gehaast moet voorbereiden, juist mist. Ik zet die potentieel interessante dingen dan bij elkaar in een mapje op mijn computer. Als ik dan een (nieuw) college moet voorbereiden, scrol ik eerst weer eens door die map. En dan heb ik meestal al heel veel dingen bij elkaar die ik in een collegereeks kan gaan gebruiken. Van daaruit vul ik het plaatje dan verder in.'
Welke tip heb jij voor docenten?
'Blijf vooral jezelf.'