Portretfoto van Juliette Alenda-Demoutiez
Portretfoto van Juliette Alenda-Demoutiez

De onderwijslust van Juliette Alenda-Demoutiez

Als tegenhanger van een onderwijslast vragen we elke maand een Radbouddocent om een onderwijslust te delen. Deze maand vertelt Juliette Alenda-Demoutiez waar zij energie van krijgt in het onderwijs. Alenda-Demoutiez is universitair docent Economische Theorie en Economisch Beleid aan de faculteit der Managementwetenschappen. 

Waar haal jij je onderwijslust vandaan?    

Het is een passie die zich met de tijd heeft ontwikkeld. Eerlijk gezegd denk ik niet dat ik vanaf het begin een natuurtalent was. Het is soms moeilijk geweest, maar in de loop der jaren ben ik zo vaak uit mijn comfortzone gestapt. Daardoor voel ik me nu comfortabel genoeg om te experimenteren en te genieten van uitwisseling met studenten en hen verschillende kritische perspectieven te bieden op de wereld om hen heen. Vooral dat laatste is voor mij belangrijk.'

'Ik ben veel bezig met een nieuwe kijk op economieonderwijs, interdisciplinariteit en het idee van worlding classroom. In een project dat we vorig jaar uitvoerden, werkten studenten van de Radboud bijvoorbeeld samen met studenten in Afrika en India aan opdrachten. We leven in een bijzonder belangrijke tijd waarin we ons onderwijs moeten transformeren als het gaat om de inhoud en praktijk, omdat we studenten moeten voorbereiden op de ecologische, sociale en democratische crises waarmee we worden geconfronteerd. Al deze elementen samen zorgen voor de toewijding en passie die ik in mijn onderwijs stop.’  

Welk onderwijsmoment is jou altijd bijgebleven?    

Ik heb er meerdere en het is moeilijk kiezen, want ze liggen me allemaal na aan het hart. Iets wat me nog lang zal bijblijven is denk ik de summer school is die ik afgelopen zomer samen met een goede collega organiseerde. Het onderwerp was ‘transformaties voor duurzaamheid’. We waren van tevoren een beetje gespannen omdat het een primeur was, maar we hebben veel moeite gedaan om ons erop voor te bereiden en het was het absoluut waard!'

'We hadden een geweldige week van intense en diepgaande discussies over transformaties, governance, post-groei en lokale valuta's. Op één middag hadden we een excursie bij Bodemzicht, waarbij we onderzochten wat regeneratieve landbouw is. Dat was een heel bijzondere middag waarop we op een andere manier contact maakten met de studenten dan ik gewend was. We verkenden namelijk ook samen onze verbinding met de natuur.’  

Waar haal jij je inspiratie vandaan voor jouw onderwijs?  

‘Mijn werk gaat over onderwerpen die me veel inspiratie geven. Mijn onderzoek richt zich op transformaties voor duurzaamheid en ik houd me vooral bezig met governance en institutionele verandering. Ik gebruik inzichten uit meerdere theorieën en disciplines en kan ze combineren met ontzettend veel voorbeelden en casestudy's die verband houden met actuele debatten en uitdagingen waarmee we worden geconfronteerd. Bovenal deel ik vaak (de hele tijd om eerlijk te zijn) mijn werk, mijn ervaringen en mijn verhalen uit veldwerk, vooral in West- en Centraal-Afrika. Het veranderen van de wereld begint met het veranderen van het onderwijs. En natuurlijk haal ik mijn inspiratie ook uit collega's die samen met mij experimenteren, met wie ik ideeën en struggles kan uitwisselen en samen plezier kan hebben in het lesgeven. ’  

Wat is jouw favoriete aanpak in het onderwijs?  

Ik waardeer het debatteren en het uitwisselen van meningen en argumenten met studenten, omdat we ook allemaal van elkaar kunnen leren. Daarom richt ik me in mijn onderwijs over het algemeen op experimenteren en interactie. Ik hou van levendige momenten met studenten en ik hoor mezelf liever niet te lang praten. Ik wil er altijd een mooi moment van maken, zowel voor studenten als voor mij als docent en ik wil dat mijn onderwijs zinvol en nuttig is op verschillende manieren.’  

Welke tip heb jij voor docenten?    

Laat ik een voorbeeld geven uit mijn eigen ervaring. Ik wil tegen alle jonge docenten, die het moeilijk hebben omdat ze zich niet altijd gehoord voelen en zich niet altijd durven uit te spreken in zo'n competitief veld, zeggen: lesgeven is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Verre van dat. Het komt met ervaringen, oefenen, uitwisselen met anderen en op zoek gaan naar constructieve feedback. Je bent niet de enige. De meesten van ons worstelden in het begin ook met de manier van lesgeven, evaluaties, hoe we ons moesten gedragen, hoe we konden voorkomen dat we te veel vastlegden en zoveel andere dingen die moeilijk zijn om te leren. Praat erover met collega's die je vertrouwd en sta er niet alleen in! ’  

Contactinformatie