Waar haal jij je onderwijslust vandaan?
'Mijn onderwijslust komt voort uit een oprechte interesse in de onderwerpen die in het college aan bod komen in combinatie met de mogelijkheid om studenten iets nieuws te leren en ze mee te nemen in discussies over vrije wil, neurowetenschap, emoties, persoonlijke identiteit, neurodiversiteit enzovoort! Om daar met ze op zoek te gaan naar verborgen veronderstellingen, vage begrippen, goede argumenten en baanbrekende inzichten.'
Welk onderwijsmoment is jou altijd bijgebleven?
'Het moment waarop een student die ik in verschillende cursussen had lesgegeven en die al die tijd had geworsteld met psychologische problematiek cum laude afstudeerde. Ik was ontzettend trots dat ze ondanks alle tegenslagen daar stond en vol trots haar masterdiploma in ontvangst kon nemen. Ik zag dat ze een paar jaar later ook docent is geworden, dus ik hoop van harte dat ze deze ervaring kan doorgeven aan haar studenten.'
Wat hoop jij studenten mee te geven?
'Ik hoop studenten kritische massa mee te geven, in de zin dat ze voldoende vertrouwen krijgen in zichzelf en hun reflectieve vermogens om zich vast te bijten in nieuwe perspectieven, ideeën en theorieën. Maar daarnaast hoop ik ook dat ze zich bewuster worden van hun sterke en zwakke punten en dat ze daarmee hun emotionele en mentale veerkracht kunnen vergroten.'
Wat heb jij geleerd van je studenten?
'Van mijn studenten heb ik geleerd dat het goed is om je als docent kwetsbaar op te stellen in de onderwijssituatie. Het is verleidelijk, vooral als beginnend docent, om je autoriteit te koppelen aan het feit dat je nu eenmaal meer weet dan de studenten die naar je college komen. Maar uiteindelijk ben je nooit uitgeleerd en mijn ervaring is dat de interactie met studenten in de collegezaal veel rijker wordt als je je als docent zelf ook lerend opstelt en deelt vanuit je eigen ervaringen van onzekerheid.'
Wat zou je nog eens willen uitproberen in je onderwijs?
'Sinds een aantal jaar doe ik onderzoek naar neurodiversiteit en het lijkt me ontzettend interessant om het onderwijs zodanig te kunnen ontwerpen dat de nieuwste inzichten op dit terrein kunnen worden meegenomen. Momenteel loopt er bij het TLC een Special Interest Group over dit thema. Op 29 oktober vindt de tweede bijeenkomst van deze SIG plaats van 13:00-14:00 uur en iedereen (studenten en medewerkers) met interesse in hoe we op de Radboud Universiteit recht kunnen doen aan neurodiversiteit is welkom!'