Marjan Smeulders in een laboratorium
Marjan Smeulders in een laboratorium

De onderwijslust van Marjan Smeulders

Als tegenhanger van een onderwijslast vragen we elke maand een Radboud-docent om een onderwijslust te delen. Deze maand vertelt Marjan Smeulders, onderzoeker bij de afdeling Ecologische Microbiologie en docentambassadeur bij het TLC, waar zij energie van krijgt in het onderwijs.

Waar haal jij je onderwijslust vandaan? 

'Ieder jaar aan het eind van de zomer, als de nieuwe studenten zich melden en introductiegroepen over de campus lopen, begint het bij mij ook weer te kriebelen. Het brengt me terug naar mijn eigen eerste jaar op de universiteit. Vol spanning, vol verwachting, vol energie en zo enthousiast om nieuwe dingen te leren. Als ik die energie weer zie verschijnen met de aankomst van de studenten, weet ik weer waarom ik onderwijzend leren zo ontzettend mooi vind. Samen op reis met studenten om nieuwe dingen te ontdekken.'

Welk onderwijsmoment is jou altijd bijgebleven? 

'Dat moment was niet tijdens mijn microbiologieonderwijs, maar met het team van studenten die ik acht keer per jaar begeleidde in hun persoonlijke en professionele ontwikkeling. De studenten in dit team hadden het niet gemakkelijk gehad dat jaar, maar konden dat in de veilige setting van de teamsessies heel open delen. Ze waren zo oprecht geïnteresseerd en warm naar elkaar toe. Ik heb heel veel geleerd van deze studenten over hoe een goed team elkaar kan steunen. Het was prachtig om te zien hoe ze het jaar erop groeiden in hun ontwikkeling tot zelfverzekerde biologen.'

Waar haal jij inspiratie vandaan voor jouw onderwijs? 

'Uit de schoonheid en diversiteit van het leven op aarde. Die blijven me verwonderen en verrukken en dat enthousiasme deel ik graag. Maar helaas ook uit de grote ecologische problemen die de mensheid heeft veroorzaakt en die we moeten oplossen om onze aarde leefbaar te houden. Studenten helpen problemen te herkennen en in oplossingen te denken, is heel inspirerend.'

Wat is jouw favoriete aanpak in het onderwijs? 

'Wat mijzelf het meest is bijgebleven van mijn eigen studie zijn de veldwerkweken in Cornwall en in Schotland. Op die momenten voelde de interactie met docenten niet zozeer hiërarchisch, maar meer gelijkwaardig. We leerden zowel met handen als met hoofd, midden in de ecosystemen waarover we leerden. We zouden veel meer naar buiten moeten gaan met studenten! Ik probeer dat veldwerkgevoel een beetje in te brengen in ons practicumonderwijs: kleine groepen, directe interactie met een docent, in een gelijkwaardige verhouding en een link naar de buitenwereld. Ik denk dat op die momenten het meest geleerd wordt.'

Welke tip heb jij voor docenten? 

'Ik ben naast microbioloog ook klimaatactivist bij Scientists for Future en Scientist Rebellion. De klimaat- en ecologische crisis gaat jonge mensen hard treffen in hun leven. Ik vind het heel belangrijk dat we onze studenten het gereedschap meegeven om hiermee overweg te kunnen en om bij te kunnen dragen aan de oplossingen en veranderingen die nodig zijn. Dus, neem dat mee in hoe we ons onderwijs inrichten.'

Contactinformatie