Portret van Marjolein van de Pol
Portret van Marjolein van de Pol

De onderwijslust van Marjolein van de Pol

Als tegenhanger van een onderwijslast vragen we elke maand een Radbouddocent om een onderwijslust te delen. Deze maand vertelt Marjolein van de Pol waar zij energie van krijgt in het onderwijs. Marjolein van de Pol is opleidingsdirecteur geneeskunde en hoogleraar 'Studentenwelzijn en levenslang leren' bij het Radboudumc/de Radboud Universiteit.

Waar haal jij je onderwijslust vandaan? 

'Onderwijs geven en ontwikkelen geeft me energie. Wat is er mooier dan in dialoog gaan met een kleine of grote groep studenten en samen onszelf verder ontwikkelen? De wereld om ons heen verandert razendsnel. Studenten helpen adaptieve expertise te ontwikkelen, zodat ze zichzelf ook na afronden van hun studie kunnen blijven ontwikkelen, vind ik geweldig om te zien en te doen. Elke groep studenten is anders en net als ik hen uitdaag zich te ontwikkelen, dagen zij mij uit kritisch en nieuwsgierig te blijven. Onderwijs houdt me scherp. Op dit moment houd ik me in het onderwijs en mijn onderwijsonderzoek veel bezig met welzijn van studenten. Het welzijn van jongeren in het algemeen staat onder druk. Als je niet lekker in je vel zit, is er onvoldoende ruimte in je hoofd en in je lijf om te leren en ontwikkelen. Het geeft me energie om samen met studenten op zoek te gaan naar een evidence-based aanpak van studentenwelzijn.'

Welk onderwijsmoment is jou altijd bijgebleven? 

'Er zijn heel veel momenten die een blijvende indruk op me hebben gemaakt. Eén daarvan dateert uit mijn eigen studententijd. Een docent kwam niet opdagen en als jaarvertegenwoordiger had ik de taak de docent op te sporen. Na een paar telefoontjes was de docent getraceerd en hij kwam naar de collegezaal. Hij was niet voorbereid, maar vroeg mij wat het onderwerp van het college was en gaf toen zonder voorbereiding een geweldig college, waarbij hij op een ouderwets schoolbord met krijt zeer illustratieve tekeningen maakte om zijn betoog kracht bij te zetten.

Waar haal jij je inspiratie vandaan voor jouw onderwijs? 

'Inspiratie is overal. In een mooi boek dat ik lees, in een film, in een toevallige ontmoeting, tijdens een vergadering of onder de douche kan er ineens een idee oppoppen. Maar de meeste inspiratie haal ik uit gesprekken met studenten. Als docent-coach spreek ik regelmatig met individuele studenten en kleine groepjes over hun persoonlijke en professionele ontwikkeling. Tijdens deze gesprekken en onderwijsmomenten hoor ik wat er speelt bij studenten, kan ik doorvragen en levert dit me weer input op voor onderwijs en onderwijsorganisatie.

Wat is jouw favoriete aanpak in het onderwijs?

'Ik heb niet één favoriete aanpak. Een hoorcollege vraagt een andere insteek dan een werkgroep of practicum. De overeenkomst in aanpak zit erin dat ik altijd eerst tijd besteed aan het maken van contact. In kleinschalig onderwijs kan dat door vragen te stellen en in dialoog te gaan, bij grootschaliger onderwijs door gebruik te maken van bijvoorbeeld humor of een anekdote.' 

Welke tip heb jij voor docenten? 

Neem jezelf mee naar het onderwijs en laat zien waar jij zelf voor staat. Wat zijn jouw kwaliteiten en valkuilen en hoe zet je die in? Wat me tot nu toe is opgevallen in gesprekken met studenten is dat zij veel eigenschappen op mij plakken, omdat ze een bepaald beeld van mij hebben. Door hierover in gesprek te gaan hoop ik studenten te helpen relativeren en hun veerkracht te vergroten. 

Contactinformatie