Miriam Groen-Vallinga
Miriam Groen-Vallinga

De onderwijslust van Miriam Groen-Vallinga

Als tegenhanger van 'onderwijslast' vragen we elke maand een Radboud-docent om zijn of haar 'onderwijslust'. Deze maand vertelt Miriam Groen-Vallinga, universitair docent Oude Geschiedenis (Letteren) en docentambassadeur bij Radboud Teaching and Learning Centre, waar zij energie van krijgt in het onderwijs.

Waar haal jij je onderwijslust vandaan? 

‘Ik haal energie uit de interactie met studenten, in één-op-één gesprekken en in groepsverband. Het geeft bijvoorbeeld enorm veel voldoening als het lukt om alle studenten te bereiken in een college. Dat gaat zowel om de student die net wat extra aanmoediging nodig heeft om een vak bij een derde poging af te kunnen ronden, en die eigenlijk alleen maar zijn verhaal kwijt wil, als om die student die het vak echt begrijpt, en die voor zijn eigen onderzoek de diepte in wil. In beide gevallen leer ik enorm veel van ze.’ 

Welk onderwijsmoment is jou altijd bijgebleven?   

‘In mijn eigen onderwijs denk ik dan bijvoorbeeld aan unessay-opdrachten, die ik nu een paar keer heb ingezet. Daarbij blijven studenten me verbazen. Een unessay mag namelijk eigenlijk alles zijn – behalve een essay. De resultaten variëren tot nog toe van een interactieve Griekse tragedie tot een partyspel over het Seleucidische Rijk. Er zijn ook studenten die echt goede literaire hoofdstukken afleveren gebaseerd op de opdracht, of die een computerspel hebben gemaakt. Het is ongelooflijk mooi om te zien hoeveel andere talenten de studenten hebben, die nog nauwelijks aan bod komen bij reguliere opdrachten. Studenten krijgen er niet altijd een cijfer voor, maar je kunt merken dat ze deze kant van zichzelf ontzettend graag willen laten zien.’ 

Waar haal jij inspiratie vandaan voor jouw onderwijs?  

‘Bij Oudheid en Middeleeuwen zijn er veel collegereeksen die we in duo’s ontwikkelen en onderwijzen. Op die manier blijf je altijd van elkaar leren en blijf je in gesprek om je onderwijs dynamisch te houden. In dat gesprek probeer ik trouwens ook altijd de studenten te betrekken, want juist ook van hen komen vaak hele goede en originele ideeën.’ 

Wat is jouw favoriete aanpak in het onderwijs?   

‘Ik houd er niet van om zelf veel aan het woord te zijn: je leert het meest door zelf actief met je kennis bezig te zijn. Als studenten literatuur voorbereid hebben, dan probeer ik door middel van slechts een paar sturende vragen hun eigen discussie op gang te laten komen. Laat ze maar met elkaar in debat gaan. Dat lukt niet altijd, maar áls het lukt dan zie je de studenten echt boven zichzelf uitstijgen. Die momenten, daar doe ik het voor.’ 

Welke tip heb je voor docenten?   

‘Wees niet bang om een keer iets nieuws te proberen. Studenten vinden het vaak leuk om actief bij nieuwe werkvormen betrokken te worden. En werkt het niet, dan is er altijd een volgende keer.’ 

Contactinformatie