Waar haal jij je onderwijslust vandaan?
'Het meeste plezier haal ik uit het laagdrempelige contact met mijn studenten. Ik probeer zo snel mogelijk de namen te leren en aan te voelen hoe iedere groep in elkaar zit. Dit wordt gewaardeerd en ik merk dat studenten zich daardoor vrij voelen om te zeggen wat ze denken, zonder dat je het uit ze moet trekken. Dit goede contact zorgt voor leuke discussies en de mogelijkheid tot grapjes die de stof luchtiger maken. Daarnaast haal ik veel energie uit groepen die zichtbaar een soort van opluchting tonen als ze een moeilijk leerstuk uiteindelijk begrijpen.'
Welk onderwijsmoment is jou altijd bijgebleven?
'Het onderwijsmoment dat mij het meest is bijgebleven, is de week dat ik de voorgeschreven rechtszaak door de werkgroep liet naspelen. In groepjes stuurde ik de studenten de gang op om een bepaalde rol in de rechtszaal voor te bereiden. Tijdens deze voorbereiding kwam er bij de studenten veel onzekerheid naar buiten. Toch wisten deze studenten, op het moment suprème, de argumenten goed over te brengen. Het meest bijzondere aan deze momenten vond ik hoe studenten opgingen in hun toegewezen rol en hoe hun eigen persoonlijkheden naar voren kwamen.'
Waar ben je als docent trots op?
'Als docent, maar meer specifiek als coördinator van het Tutoraat, ben ik ongelooflijk trots op de tutoren aan de Faculteit der Rechten. Tutoren zijn ouderejaarsstudenten die de eerstejaars begeleiden. De tutoren blijven mij verrassen met goede ideeën over hoe we het onderwijs en de organisatie kunnen verbeteren, maar ook hoe we de studenten in de overgang van de middelbare school naar de universiteit kunnen ondersteunen. Naar aanleiding van een overleg met de tutoren is er een ‘ready to go’ checklist opgesteld waarmee de eerstejaarsstudenten kunnen nagaan of ze toegang hebben tot de verschillende digitale systemen en op de hoogte zijn van waar ze belangrijke informatie kunnen vinden.'
Wat hoop jij studenten mee te geven?
'Ik hoop studenten mee te geven dat er altijd twee kanten zitten aan een conflict. In het recht zijn er vaak twee partijen die met eigen belangen tegenover elkaar staan. Wat ik de studenten wil meegeven is dat het waardevol kan zijn om vanuit beide belangen naar het conflict te kijken en oog te blijven houden voor de ander in het conflict.'
Wat was jouw grootste leermoment als docent?
'Een van mijn grootste leermomenten als docent was het moment dat ik realiseerde dat niet alle eerstejaarsstudenten met dezelfde achtergrondkennis naar de universiteit komen en dat het heel dapper is van studenten als ze aangeven dat ze bepaalde achtergrondkennis niet bezitten. Dit heeft mij geleerd om bewust bij elk begrip te vragen of de studenten weten wat het inhoudt en of er behoefte is aan uitleg.'