Waar haal jij je onderwijslust vandaan?
'Uit de relatie met studenten. Soms kijk ik van tevoren ook een beetje tegen onderwijs op, vooral als het een grote groep betreft en ik de studenten nog niet ken. Zo geef ik in het najaar onderwijs in veel cursussen waar soms grote hoorcolleges tussen zitten. Als ik me tijdens de voorbereiding begin in te lezen, raak ik vaak wel enthousiast voor het onderwerp. Maar als de periode begint, ik de studenten leer kennen en voor mijn gevoel een relatie met ze opbouw, dan begin ik er pas echt van te genieten. Zelfs bij een hoorcollege aan honderden studenten wordt het leuk als ze actief meedoen en ik merk dat er interactie is.'
Welk onderwijsmoment is jou altijd bijgebleven?
'Twee momenten. Het eerste is een gesprek met een masterscriptiestudente toen ik nog maar net scripties begeleidde. Het was een moeizaam traject. Ze had een prachtig onderzoek uitgevoerd, maar het schrijven lukte maar niet. Ze stelde het voortdurend uit en droeg steeds externe oorzaken aan. Ik sprak haar daarop aan en dat was een pittig gesprek; een worsteling voor haar, maar ook voor mij. Het was voor mij de eerste keer dat ik zo’n gesprek voerde met een student en ik vond het lastig. Achteraf denk ik dat wij allebei gegroeid zijn door dat gesprek. Zij leerde de verantwoordelijkheid voor haar scriptie zelf te nemen en ik leerde deze los te laten.'
'Het tweede moment was een bijeenkomst van het honourslab RE:PLACE, georganiseerd door Rozi Toth. Enkele collega’s waren uitgenodigd om te ervaren wat RE:PLACE was. We begonnen de bijeenkomst met een check-in, buiten in het zonnetje. Eén van de studenten begeleidde ons - een klein groepje collega’s, variërend van PhD tot hoogleraar - door een korte yogaoefening en vroeg ieder daarna te delen wat je drijfveer is. De rust en ontspanning van de oefening bracht inspiratie en openheid voor het gesprek daarna. Deze hele bijeenkomst was voor mij een eerste kennismaking met andersoortig onderwijs. Totdat ik hier aan deelnam, was ik wel bezig geweest met duurzaamheidspedagogiek voor jonge kinderen op de groene kinderopvang, maar nog niet met duurzaamheidspedagogiek voor volwassenen op de universiteit. Ik raakte enorm geïnspireerd tijdens deze bijeenkomst om mijn onderwijs op een andere manier aan te pakken.'
Waar haal jij inspiratie vandaan voor jouw onderwijs?
'Uit verschillende dingen. Ik put veel inspiratie uit collega’s die op vernieuwende wijze onderwijs geven. Zo zit ik bijvoorbeeld bij de SIG Sustainability waar mooie voorbeelden voorbijkomen van cursussen, opdrachten en werkwijzen om met studenten samen aan de slag te gaan rondom thema’s als duurzaamheid en ieders persoonlijke en professionele ontwikkeling en rol hierin.'
'Ik vind het momenteel ook inspirerend om te lezen over duurzaamheidspedagogiek in het hoger onderwijs. Er zijn prachtige voorbeelden van onderwijs voor de toekomst te vinden op Faculty for a Future.'
'En als laatste en misschien wel meest inspirerende, ga ik graag op bezoek bij praktijkvoorbeelden van duurzaamheidspedagogiek en onderwijs. Ik zou iedereen willen aanraden om eens op bezoek te gaan bij kinderopvang- of onderwijsvernieuwers buiten de deur, om te zien hoe mooi en interdisciplinair onderwijs en opvoeding kan zijn. Kinderopvang Struin neemt bijvoorbeeld peuters mee op pad naar parken in en rond Nijmegen om unieke natuurervaringen op te doen. Bij het Schooltuinproject in Bemmel leren kinderen taal en rekenen door te zorgen voor hun eigen moestuin en medewerkers van BSO Vrijland klauteren en klimmen met schoolkinderen door natuurgebieden rondom Amersfoort waar ze samen de wereld ontdekken. In verschillende scholen die Agora onderwijs bieden, leren jongeren in projecten hoe complex en systemisch de wereld in elkaar zit en welke rol ze daar in kunnen spelen. Zo kan ik nog wel even doorgaan.'
'Eigenlijk lopen we als hoger onderwijs enigszins achter op deze vernieuwers. We zouden nog veel meer de grenzen tussen disciplines en tussen hoger onderwijs en maatschappij kunnen doorbreken ten behoeve van echte reflectie en ontwikkeling. Deze bezoeken laten mij zien wat er allemaal mogelijk is en helpen mij in mijn zoektocht naar hoe ik mijn onderwijs vormgeef.'
Wat is jouw favoriete aanpak in het onderwijs?
'Naar buiten gaan, letterlijk! Er is prachtige buitenruimte op onze campus en het werkt voor mij bevrijdend om deze te benutten in mijn onderwijs. Letterlijk even uit de ivoren toren gaan en de wereld instappen waar we allen onderdeel van zijn.'
Welke tip heb jij voor docenten?
'Ga naar buiten! Probeer eens met een groepje naar buiten te gaan en daar een opdracht bij te verzinnen voor jouw cursus. Met name als we duurzaamheidsonderwijs willen integreren in ons onderwijs, dan kan de buitenruimte helpen. Als letterlijk naar buiten gaan niet past binnen jouw onderwijs of te extreem klinkt, zou je deze tip ook minder letterlijk kunnen opvatten en het “naar buiten gaan” kunnen zien als buiten je eigen discipline proberen te treden. Dit kan door samenwerking te zoeken met collega’s van een andere discipline of met projecten in de maatschappij.'