Een portretfoto van docente Serena Daalmans voor de ingang van het Maria Montessorigebouw
Een portretfoto van docente Serena Daalmans voor de ingang van het Maria Montessorigebouw

De onderwijslust van Serena Daalmans

Als tegenhanger van de 'onderwijslast' vragen we elke maand een Radboud-docent om zijn of haar 'onderwijslust' te delen. Deze maand vertelt Serena Daalmans, universitair docent bij de opleiding Communicatiewetenschap, waar zij energie van krijgt in haar onderwijs.

Waar haal jij je onderwijslust vandaan?

‘Ik werd als student geïnspireerd om onderwijs te gaan geven in het derde jaar van mijn bachelor. Ik volgde het vak ‘Theorieën over mediaboodschappen’. Mijn toenmalig docent en latere collega, Addy Weijers, stond daar met zo veel passie en liefde over zijn vak te vertellen dat ik dacht: dat wil ik ook! Ik ben gaan promoveren en heb altijd ook een substantiële onderwijstaak gehad. Dat vond ik ontzettend leuk en inspirerend. De betekenisvolle connectie die je aangaat met studenten is één van de redenen waarom ik onderwijs geven zo leuk vind. Een andere reden is dat ik de onderwerpen waarover ik onderwijs geef zelf ontzettend tof vind. Als het dan ‘aankomt’ bij studenten en er kwartjes vallen, dan is dat goud.’

Welk onderwijsmoment is jou altijd bijgebleven?

‘De masterscriptie studenten die ik in mijn masterclass zie, brengen vaak een grote variëteit aan thema’s mee. Ieder jaar is het spannend of ze echt een groep worden die elkaar bij hun afstudeeronderzoek en alles daaromheen stimuleren, uitdagen, helpen en steunen, zoals bedoeld is in de opzet van onze masterclasses. En tot nu toe gebeurt dit ieder jaar weer, zonder uitzondering. Misschien telkens op een ander moment, maar het gebeurt wel. Dat moment dat ze een ‘echte’ groep vormen en samen de klus van het afstuderen aangaan, is magisch. Dat ik daar als sparringpartner en coach bij mag zijn, vind ik één van de mooiste dingen in mijn vak. Afstudeertrajecten vind ik sowieso extra gaaf, omdat je studenten meer persoonlijk leert kennen en ze ziet groeien en hun potentie ziet pakken.’

Waar haal jij inspiratie vandaan voor jouw onderwijs?

‘Uit contact met studenten, gesprekken met collega’s (zowel docenten, als opleidingscoördinatoren en studieadviseurs), maar ook uit gesprekken met vrienden, familie en mijn gezin. De inspiratie komt vaak op de meest onverwachte momenten. Zo kwam mijn achtjarige dochter afgelopen vakantie, terwijl ze een boek aan het lezen was, hardop tot de conclusie dat oude vrouwen in sprookjes eigenlijk altijd slecht zijn. Denk bijvoorbeeld aan heksen. ‘En oude mannen zijn altijd wijs en helpers’, merkte ze op. Die anekdote heb ik twee weken later tijdens de introductieweek meteen gebruikt in een college over representatie van groepen op televisie. Daar zien we precies hetzelfde patroon.’

Wat is jouw favoriete aanpak in het onderwijs?

‘We werken bij onze opleiding vanuit een autonomie-ondersteunende onderwijsvisie en die pas ik dan ook toe in mijn onderwijs. Dat werkt in mijn cursussen vaak door heldere kaders te stellen in combinatie met keuzevrijheid voor de student in de uitwerking. Daarnaast probeer ik veel met actuele voorbeelden uit de media te werken en regelmatig momenten van interactie en toepassing te faciliteren om kennis meer diepgaand te kunnen verankeren.’

Welke tip heb jij voor docenten?

‘Wees altijd eerlijk en authentiek! Op die manier kun je de passie die je voelt voor onderwijs ook altijd blijven voeden. Vind jouw ‘academic tribe’, een groep collega’s waar je altijd van op aan kunt – die je helpen, bekritiseren, stimuleren, inspireren en steunen. En laat je vooral inspireren door je (interactie met) studenten!’

Contactinformatie