Waar haal jij je onderwijslust vandaan?
‘Positieve ervaringen tijdens colleges zijn voor mij als docent een grote bron van motivatie. Wanneer ik zie dat studenten actief deelnemen, complexe concepten begrijpen en nieuwe kennis creëren, dan geeft mij dat voldoening. Daarnaast stimuleert het bespreken van innovatieve pedagogische onderwerpen met collega's, bijvoorbeeld tijdens de Broodje Onderwijs bijeenkomsten, mijn interesse en passie nog verder.’
Welk onderwijsmoment is jou altijd bijgebleven?
‘Ik was heel erg nerveus toen ik vele jaren geleden mijn eerste college gaf. Ik was te ambitieus en had veel te veel dia's en onderwerpen om te bespreken. Op de een of andere manier lukte me dat toch, maar ik was fysiek en mentaal uitgeput. Maar een halfuur later voelde ik een positieve energie door mijn lichaam stromen, een gevoel dat ik doorgaans alleen kreeg na het beoefenen van sporten zoals hardlopen of rotsklimmen. Het was een gevoel dat ik nog nooit eerder tijdens werk had ervaren.’
Waar haal jij inspiratie vandaan voor jouw onderwijs?
‘Inspiratie komt van verschillende bronnen zoals academische tijdschriften, nieuwsartikels, gesprekken met collega's en waardevolle opmerkingen tijdens studentevaluaties. Ik denk dat zolang we open staan voor inspiratie, we dit overal kunnen vinden.’
Wat is jouw favoriete aanpak in het onderwijs?
‘Ik heb niet echt een favoriete aanpak, aangezien dit sterk afhankelijk is van dingen zoals de groepsgrootte, het onderwerp en het onderwijsniveau. Maar ik heb wel een voorkeur voor interactieve colleges die gebruik maken van discussies, casussen, samenwerkingen en competities. In mijn ervaring houden studenten ook van deze interacties en leren ze hier meer van.’
Welke tip heb je voor docenten?
‘Wees dapper en bewandel je eigen pad! Onderwijs geven is een persoonlijke en gepassioneerde inspanning. Daarom moet je je onderwijsstrategieën voortdurend verkennen en vernieuwen, zodat je de strategieën vindt die voor jou en je studenten het beste werken. Ik denk dat dit vooral geldt voor minder ervaren docenten.’