Drie Radboud-docenten ontvangen een Comeniusbeurs voor onderwijsinnovatie

Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) verstrekt Comeniusbeurzen aan drie Radboud-docenten om hun visie op onderwijsinnovatie in de praktijk te brengen. Met deze toekenning treden de docenten toe tot het ComeniusNetwerk, een netwerk met alle ontvangers van een Comeniusbeurs samen. Hierin staan uitwisseling en verspreiding van kennis over onderwijsinnovatie centraal.

De Radboud Universiteit feliciteert Karen Geertsema, Edwin van Meerkerk en Jelle van Gurp met het ontvangen van een Comeniusbeurs voor hun onderzoeksprojecten. Het NRO biedt drie typen beurzen voor het Comeniusprogramma. De Teaching Fellows beurs die Geertsema en van Gurp ontvingen betreft €50.000 en is voor een looptijd van maximaal 18 maanden. De Leadership Fellows beurs die Meerkerk ontving, betreft €500.000 voor een looptijd van maximaal 42 maanden.

Karen Geertsema

The Migration Game

Karen Geertsema, docent Migratierecht, ontving van het NRO de Teaching Fellows beurs voor haar projectvoorstel The Migration Game: educatieve simulatie als middel voor interdisciplinaire en internationale kennisuitwisseling.

Europa is het toekomstig werkveld van een student Migratierecht. Maar met alleen theoretische kennis blijkt de praktijk vaak complex. Karen Geertsema ontwikkelt samen met hoogleraar Europees Migratierecht Tesseltje de Lange een educatieve spelsimulatie voor het juridische masteronderwijs binnen de opleiding Human Rights and Migration. Geertsema: “The Migration Game is een praktijksimulatie waarmee wij onze studenten een unieke ervaring bieden in een internationaal speelveld. Door theorie en praktijk te koppelen, ervaren studenten hoe complex de realiteit van het Europese migratierecht is. The Migration Game is een onderwijsvernieuwing die een impuls geeft aan de samenwerking met andere Europese onderwijsinstellingen. Door deze simulatie gelijktijdig te spelen met studenten elders in Europa vindt namelijk grensoverschrijdende kennisuitwisseling plaats. Studenten ontwikkelen op speelse wijze vaardigheden om internationaal rechtskundig te communiceren en beter samen te werken.”

In de geest van de kunst

Jelle van Gurp, docent bij Radboudumc, ontving van het NRO de Teaching Fellows beurs voor zijn projectvoorstel In de geest van de kunst: oefenen met empathische afstemming voor masterstudenten geneeskunde.

Studenten geneeskunde komen, zodra zij in de gezondheidszorg werken, vaak in aanraking met patiënten met mentale problemen. We verwachten van deze jonge professionals dat zij deze patiënten goed kunnen helpen, terwijl zij in hun opleiding nauwelijks ruimte krijgen om te oefenen met hiervoor belangrijke vaardigheden, zoals je kunnen verplaatsen in en afstemmen op de complexe gevoels- en gedachtewereld van deze patiënten. Dat levert hen stress op en het gevoel met lege handen te staan. Met gebruikmaking van literatuur, creatief schrijven en theater biedt dit transdisciplinaire project studenten een beschutte oefenruimte, waarin zij zich beter kunnen voorbereiden op goede, persoonsgerichte zorg.

Edwin van Meerkerk

You Have a Part to Play: Higher Education for Sustainability

Edwin van Meerkerk, Universitair hoofddocent bij het Departement Moderne talen en Culturen, ontving van het NRO de Leadership Fellows beurs voor zijn project You Have a Part to Play: Higher Education for Sustainability. Dit is de eerste keer dat iemand van de Radboud Universiteit deze prestigieuze beurs ontvangt.

‘Je bent nodig’ is het motto van de Radboud Universiteit. Dit motto maakt ons ervan bewust dat Hoger Onderwijs meer is dan het bijbrengen van kennis en vaardigheden, maar ook persoonlijk ontwikkeling. In het project ‘You Have a Part to Play’ werken we aan een nieuwe didactiek voor duurzaamheidsonderwijs waarin studenten leren hun kennis en vaardigheden in te zetten voor de wereld van morgen. Samen met ArtEZ Hogeschool voor de kunsten bouwen we aan onderwijsvormen die studenten helpen zich bewust te worden van de complexe problematiek van de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties.

Op 7 juli: Comeniusbeurswinnaars in de spotlights

Elke maand organiseert het TLC een onderwijscafé  om met collega’s bij te kletsen over relevante, leuke, prikkelende en inspirerende onderwijstopics. Op donderdag 7 juli organiseert het TLC een extra feestelijk onderwijscafé om de Comeniuslaureaten te huldigen.

De ontvangers van de Comeniusbeurzen vertellen over hun projecten en hun motivatie om met verbetering van onderwijs aan de slag te gaan.  Ook wordt er geproost op een succesvolle start en een heerlijke zomervakantie.

De bijeenkomst is op 7 juli van 16.00-18.00 uur in de Docentenlounge van het TLC op Thomas van Aquinostraat 1, ruimte 00.36. Iedereen is welkom, meld je wel even aan.

Contactinformatie

Thema
Onderwijs

Aan deze website wordt nog gewerkt. Meer informatie: 'een nieuwe website'.