De wereld staat voor een groot aantal uitdagingen dat betrekking heeft op duurzaamheidsvraagstukken. Dit betekent dat onze huidige studenten moeten leren om hun kennis en vaardigheden toe te passen op de wereld van morgen. De vraag is hoe zij kunnen omgaan met deze uitdagingen en wat zij vanuit hun plek kunnen bijdragen aan het vinden van een oplossing. Het 'Higher Education for Sustainability - project', onder leiding van Edwin van Meerkerk, wil studenten hierin ondersteunen met een nieuwe didactische benadering van duurzaamheidsonderwijs. Het project gaat daarbij verder dan het opzetten van een specifiek vak of minor in elke opleiding, maar zal zich met een bottom-up aanpak erop richten om het duurzaamheidsonderwijs binnen het bestaande curriculum van elke opleiding te implementeren.
Uitgangspunt hiervan is dat hoger onderwijs meer moet zijn dan het overdragen van vaardigheden en kennis, maar zich ook moet richten op persoonlijke ontwikkeling van de studenten. Studenten zullen worden uitgedaagd om vanuit hun specifieke achtergrond de complexiteit van duurzaamheidsvraagstukken te begrijpen en inzicht te krijgen hoe zij in de toekomst met hun expertise aan oplossingen bij kunnen dragen. Juist deze focus op de persoonlijke ontwikkeling is ook het uitgangspunt van het speerpunt: door meer aandacht te besteden aan de betekenis die studenten geven aan deze duurzaamheidsvraagstukken en door hen te helpen onzekerheden te tolereren, bijvoorbeeld door te werken met de Inner Development Goals, leveren we een positieve bijdrage aan de missie van de Radboud Universiteit.
De teamleden van het speerpunt duurzaamheid zijn:
Daniela Becker, Daniëlle Bleize, Johan Kwisthout, Sandra Klaperski - van de Wal, Marthe Mosheuvel, Barbara Müller, Arnoud Oude Groote Beverborg, Rozalia Toth, Johanna van Schaik, Saskia van Schaik, Dorien Wellen