Ga je bestellen? Waarom bestellen via iProcurement belangrijk is

​​​​​​​De Radboud universiteit koopt jaarlijks voor ongeveer 120 miljoen aan (bouw)werken, diensten en producten in. Met onze inkoop verbruiken we jaarlijks maar liefst 42.965 ton CO2-equivalenten. De Radboud Universiteit heeft als ambitie om te werken aan een circulaire en klimaatneutrale universiteit met oog voor de leefomgeving en welzijn van de mens.

Met ons inkoopbeleid ‘Inkopen met Impact’ maken we stappen om steeds duurzamer te worden. Maar om een nog actievere bijdrage te leveren aan onze ambitie, hebben we onze medewerkers nodig. Want iedereen die iets bestelt kan een verschil maken. Door de juiste vragen te stellen en bewuste keuzes te maken voor een leverancier, product of dienst.

Inkopen met Impact

We willen als universiteit koplopers op het gebied van duurzaamheid belonen door onze producten bij deze partijen te kopen en op deze manier willen we een bijdrage leveren aan wereld waarin duurzaam en eerlijk de standaard wordt. Een eerste stap in de juiste richting? Bestel alles via iProcurement.

Alle bestellingen via iProcurement

In de catalogus van het programma iProcurement Bass-Finlog vind je een groot scala aan groene, duurzame producten. Bij de overweging om met een leverancier wel of geen overeenkomst te sluiten, wordt tegenwoordig concreet getoetst op duurzaamheid. Zo bieden we sinds kort alleen nog maar duurzame kantoorartikelen van Staples aan en kopen we bloemen bij vier lokale én duurzame bloemisten. Door je producten te bestellen bij een geselecteerde leverancier in iProcurement, kun je makkelijker duurzame keuzes maken en zetten we concrete stappen om steeds meer in te kopen met impact.

Is duurzaam duurder?

Een veelvoorkomende aanname over duurzame producten is dat het per definitie duurder is. Maar is dit ook echt zo? Duurzame producten hebben vaak een hogere prijs, omdat ze meer investeringen eisen. Duurzame bedrijven geven meer geld uit aan eerlijke lonen voor hun werknemers en aan hun (natuurlijke) grondstoffen. In tegenstelling tot bedrijven die goedkopere producten aanbieden, maar hiermee lucht- en bodemverontreiniging, uitbuiting van arbeiders, een grote afvalberg en zelfs kinderarbeid teweegbrengen. Vergeet daarnaast niet het bekende principe: goedkoop is duurkoop. Duurzame producten gaan vaak langer mee en zijn goed te recyclen. Het gaat in veel gevallen over een investering die je uiteindelijk terugverdient.

Aan deze website wordt nog gewerkt. Meer informatie: 'een nieuwe website'.