Robin van Rijthoven is opleidingscoördinator en docent van de opleiding PWPO. Volgens Robin kan leren alleen als leerlingen de stof actief verwerken. Maar hoe stimuleer je iedereen om na te denken, zodat het niet steeds dezelfde leerlingen zijn die hun hand opsteken?
Een manier om iedereen te activeren is door vragen te stellen over de uitgelegde stof. Daarom plant Robin voldoende tijd om vragen te stellen en opdrachten uit te voeren die de stof behandelen. Om iedereen aan het denken te zetten, geeft Robin studenten 'random turns' door een ijslollystokje te trekken met de naam van een willekeurige student erop. Na het stellen van bijvoorbeeld een herhalings- of inzichtsvraag (bijv. noem een overeenkomst tussen theorieën X en Y) krijgen de studenten een paar minuten de tijd om over hun antwoorden na te denken en deze met elkaar te bespreken. Dit stimuleert hen om de stof te verwoorden en elkaar soms feedback te geven. Robin trekt vervolgens een willekeurig ijsstokje uit de beker. De leerling wiens naam op het stokje staat, beantwoordt de vraag en het stokje gaat terug in de beker. Zo komt iedereen aan de beurt om een vraag te beantwoorden, in plaats van alleen de studenten die steeds hun hand opsteken.
Benieuwd naar de effecten, tools, succesfactoren en tips van Robin? Bekijk deze en andere Good practices op de Docentenpagina op Brightspace. Deze space is alleen toegankelijk voor docenten.