Logo Adobe Creative Cloud
Logo Adobe Creative Cloud

Haal uiterlijk 3 maart al je bestanden uit de Adobe Cloudopslag

Op dinsdag 4 maart stopt Adobe met de Adobe Cloudopslag. Dat betekent dat je gesynchroniseerde Creative Cloud bestanden definitief worden verwijderd op 4 maart. Maak je gebruik van Adobe Creative Cloud? Sla dan uiterlijk 3 maart je bestanden op een andere locatie op om te voorkomen dat je data en bestanden verliest. Het advies is om gebruik te maken van OneDrive.

Adobe Creative Cloud bood gebruikers de mogelijkheid om bestanden die je op je lokale apparaat (zoals je laptop of telefoon) hebt opgeslagen automatisch te kopiëren naar de map Creative Cloud Files. Doordat de bestanden automatisch werden gesynchroniseerd (gekopieerd) naar je persoonlijke cloudopslag, kon je deze bestanden vervolgens vanuit de Adobe Cloud gebruiken in programma’s als Adobe Acrobat Pro en Adobe Photoshop. Sinds 3 februari 2025 worden bestanden in die map niet meer automatisch gesynchroniseerd naar de Adobe Cloud. De bestanden die nog in die Cloud staan, worden per 4 maart 2025 definitief verwijderd. Bestanden die je buiten deze map opslaat worden niet getroffen.

Maak een back-up vóór 4 maart

Volg uiterlijk 3 maart dit stappenplan om je bestanden veilig te stellen:

  1. Ga naar adobe.com.
  2. Klik rechtsboven op Sign in of Aanmelden.
  3. Meld je aan met je Radboudaccount (voornaam.achternaam [at] ru.nl (voornaam[dot]achternaam[at]ru[dot]nl)) en log daarna in via SURFconext (USEZ-nummer en wachtwoord).
  4. Klik in het menu aan de linkerzijde op Bestanden of Files.
  5. Klik linksonder op Meer starten of Launch more en daarna op Gesynchroniseerde bestanden of Synced files.
  6. Nu zie je een melding in beeld met de titel Bestandssynchronisatie wordt beëindigd of File syncing is ending.
  7. Check of hier bestanden staan opgeslagen. Dit kan je makkelijk herkennen aan de blauwe knop Package files. Zie je die niet staan en zie je verder ook geen bestanden in deze map staan? Dan hoef je verder niets te doen. Zie je deze blauwe knop wel? Klik hier dan op en download je bestanden.
  8. Het advies is om de gedownloade bestanden vervolgens op te slaan op OneDrive. Nadat je dat hebt gedaan, hoef je niets meer te doen. Je bestanden zijn veilig opgeslagen op OneDrive.

Let op: het blijft mogelijk om Adobe Clouddocumenten te gebruiken. Lees hier meer over de verschillen tussen Clouddocumenten (blijven bestaan) en Creative Cloud-bestanden (worden verwijderd per 4 maart).

Meer informatie van Adobe

Adobe’s reden van deze wijziging, mogelijke alternatieven en meer informatie lees je op de volgende helpx-pagina’s van Adobe:

Beeld: Adobe

Contactinformatie

Heb je vragen? Neem dan contact op met de ICT Helpdesk via icthelpdesk [at] ru.nl (icthelpdesk[at]ru[dot]nl) of +31 24 362 22 22 (geopend op werkdagen van 8.00-17.30 uur).