Pieter Medendorp is hoogleraar Sensomotorische Neurowetenschappen bij de Faculteit der Sociale Wetenschappen. Daarnaast is hij al langere tijd werkzaam bij het Donders Centre for Cognition, een van de centra van het Donders Institut. Richard van Wezel is hoogleraar Visuele Neurowetenschappen bij de Faculteit Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica. Verder is hij werkzaam bij het Donders Centre for Neuroscience. Beide zullen bij de nieuwe opleiding ook gaan doceren.
Het ontstaan van de opleiding
Pieter: “In de loop der jaren merkten mijn collega’s en ik dat veel studenten die bij ons afstudeerden een bepaalde set aan (STEM-)skills (Science, Technology, Engineering, Math) misten die ze nodig hebben om onderzoek te kunnen doen naar Humane Neurowetenschappen. Toen ik wat meer tijd kreeg om hierover na te denken, kwam ik in gesprek met Richard en het balletje voor deze bacheloropleiding gaan rollen.” Richard geeft aan er een noodzaak bestaat dat deze opleiding er is. “Je merkt de noodzaak zowel aan de instroom als aan de uitstroom kant. Aan de instroom kant zie je dat vooral meiden die het in hun mars hebben om een bètastudie te volgen, toch sneller kiezen voor andere multidisciplinaire opleidingen. Het is voor studenten van belang dat we hen juist een goede bètaopleiding kunnen bieden. Aan de uitstroom kant zie je dat mensen die een opleiding hebben gevolgd waarin programmeren, modelleren, AI en datascience terugkomen, multi-inzetbaar zijn in de maatschappij. Het is een opleiding die goede STEM-skills creëert. Nu technologie steeds belangrijker wordt in ons dagelijks leven, is er een groeiende behoefte aan experts die zowel het menselijk brein als geavanceerde technologieën zoals machinaal leren en neurotechnologie begrijpen.” Pieter: “De samenleving is een beetje aan het neuronaliseren: op veel zaken komt steeds vaker een perspectief vanuit het brein. Als je vragen goed wilt beantwoorden, heb je een goede training nodig. Die was er nog niet helemaal en die proberen we nu aan te bieden.” Voorafgaand hebben Pieter en Richard zowel de instroom als de uitstroom van de nieuwe bachelor onderzocht. Ze zijn in gesprek gegaan met scholieren, bedrijven, instituties, instanties, maar ook met huidige studenten aan de Radboud Universiteit. “Als we de cijfers moeten geloven, zal het een populaire studie worden. Dat geeft ons een positief vooruitzicht en bevestigt dat het een gewenste opleiding is voor de maatschappij.” – aldus Pieter.
De opleiding
De bacheloropleiding Humane Neurowetenschappen biedt studenten een brede basis op het gebied van kennis over de hersenen, cognitie, gedrag, neurotechnologie en datawetenschap. Pieter: “Je zou deze opleiding een sigma opleiding kunnen noemen: het heeft eigenlijk alle facetten in zich; alpha, bèta en gamma. Het unieke aan deze studie is dat het écht gericht is op de werking van de hersenen en dat we de ontwikkeling van STEM-skills stimuleren.” Studenten van de opleiding kunnen op veel gebieden impact gaan maken omdat de opleiding bijdraagt aan verschillende maatschappelijke vraagstukken. “Je kunt hierbij denken aan neurologische ziektes, zoals dementie of de ziekte van Parkinson, die voorkomen in onze maatschappij maar waar nog geen oplossingen voor zijn.” – aldus Richard. Pieter vult aan: “Denk verder ook aan onderwijs, rechtspraak, sport, voeding. Zo zijn er zoveel haakjes in de samenleving waar het brein op een bepaalde manier aan de orde komt. Neurowetenschap is dus erg belangrijk in de tijd van nu, omdat het zo breed toepasbaar is.”
De doelgroep
De missie van de bacheloropleiding Humane Neurowetenschappen is het opleiden van studenten met interdisciplinaire, innovatieve benaderingen voor hersenonderzoek en het vertalen van de bevindingen naar toepassingen in technologie, gezondheid en samenleving. Pieter: “We zoeken scholieren die zich interesseren in het brein, maar ook in technologie en gedrag. Wat zijn de onderliggende mechanismen die bepaald gedrag veroorzaken? Kunnen we technologie ontwikkelen om het brein te kunnen meten, te stimuleren, te analyseren of aan te sturen. Daar proberen we in deze bachelor achter te komen.”
De nieuwe bachelor zal vanaf het collegejaar 2026-2027 van start gaan.