In Nederland wordt het belang van een leven lang ontwikkelen (LLO) steeds duidelijker. In een wereld waarin technologie en kennis voortdurend evolueren, is stilstaan geen optie meer. Het is een kwestie van voortdurende aanpassing en groei om relevant te blijven in de snel veranderende arbeidsmarkt van vandaag. Als Radboud Universiteit hebben we niet alleen de mogelijkheid, maar ook de verantwoordelijkheid om onze studenten en alumni te ondersteunen in dit proces van voortdurende ontwikkeling. In haar nieuwe onderwijsvisie besteedt de Radboud Universiteit aandacht aan ‘competenties die nodig zijn om te blijven leren.’ Laten we dit als universiteit aangrijpen om juist ook LLO-initiatieven te blijven steunen.
Het concept van een leven lang ontwikkelen gaat verder dan alleen het verkrijgen van nieuwe vaardigheden of kennis. Het gaat om het cultiveren van een mentaliteit van nieuwsgierigheid, veerkracht en aanpassingsvermogen. Het gaat om het stimuleren van een groeigerichte mindset die mensen in staat stelt om uitdagingen aan te gaan en zichzelf te blijven verbeteren, ongeacht hun leeftijd of achtergrond. Nieuwsgierigheid aanwakkeren en kansen bieden om aan die nieuwsgierigheid inhoud te geven, daar gaat het om: meelopen met collega’s, een webinar terugkijken, een complete opleiding voltooien of een nieuwe rol in een project oppakken.
Als Radboud Universiteit zouden we niet alleen moeten streven naar het omarmen van deze mindset, maar ook actief moeten bijdragen aan de bevordering ervan. We willen een omgeving creëren waarin onze studenten, maar ook medewerkers worden aangemoedigd om te blijven leren, zowel tijdens de studie als daarna. Hiervoor is leiderschap nodig. Dit behelst leiderschap dat moed heeft om te investeren in programma's en initiatieven die een leven lang ontwikkelen stimuleren, zoals honoursprogramma’s, bij- en nascholing, een mooi kunstaanbod of muziek op de campus. Helaas hebben we geconstateerd dat mooie tradities als Radboud Rocks voorlopig voorbij zijn, als gevolg van bezuinigingen.
Het valt niet genoeg te benadrukken dat de verantwoordelijkheid voor een leven lang ontwikkelen niet alleen bij het individu ligt, maar ook gezamenlijke inspanning van onderwijsinstellingen, werkgevers, overheden en maatschappelijke organisaties eist. Zo kunnen we als Radboud Universiteit een leidende rol spelen in het opbouwen van coalities en het bevorderen van samenwerkingen die LLO ondersteunen en aanmoedigen, met name in de regio. Zet ín op die coalities en kijk verder dan de bomen van onze groene campus. Erkenning hiervoor kunnen we met edubadges en microcredentials uitdrukken. Radboud Summerschool en Radboud In’to Languages zijn er al mee begonnen.
Inspiratie valt te ontlenen aan andere initiatieven in Nederland waar kennisinstellingen met (maatschappelijke) organisaties en overheden samenwerken op dit belangrijke thema. Zo heeft de Universiteit Utrecht een uitgewerkt samenwerkingsprogramma, de TU Delft een groot online aanbod en zijn er meerdere Nationale Groeifondsen hierop gericht, waaronder de LLO Katalysator. De Radboud Universiteit hoopt hier ook aanspraak op te kunnen maken.
Toch, en ook los van overheidsprogramma’s: leven lang ontwikkelen is behalve een persoonlijke zoektocht ook een collectieve uitdaging waar we als universiteit een belangrijke rol in moeten blijven spelen. Laten we samen investeren in een toekomst waarin leren en groeien nooit ophoudt en waarin iedereen de kans krijgt om zijn volledige potentieel te bereiken.