Portretfoto van medewerker Bryan Da Costa Souza
Portretfoto van medewerker Bryan Da Costa Souza

Onderwijs geven met Bryan da Costa Souza

Sinds afgelopen jaar is de Braziliaanse Bryan da Costa Souza hoofddocent bij de opleiding Artificial Intelligence. Hij is verantwoordelijk voor de herstructurering van de leerlijn van twee eerstejaars programeer cursussen: Programming 1 en Programming 2. Tijdens een interview vertelt Bryan meer over de herstructurering van deze twee cursussen en zijn plezier in lesgeven.

Voordat Bryan les kwam geven op de Radboud Universiteit was hij naast zijn postdoc onderwijsassistent en gaf hij eens les in Brazilië. Het is nu de eerste keer dat Bryan volledig verantwoordelijk is voor een cursus en deze from scratch ontwerpt. Bryan: “Ik vind het geweldig! Ik denk dat ik me hier mijn hele leven op heb voorbereid; ik hou van lesgeven en dingen uitleggen.” Zo’n 280 studenten volgden zijn cursussen, wat het meteen uitdagend maakte. “Als je zoveel studenten hebt, is het soms moeilijk om het materiaal zo te ontwerpen dat het aan ieders behoefte voldoet. Elke student heeft immers een andere manier van leren. Daarnaast moet het niet alleen een cursus zijn om een cijfer te behalen, de focus moet op liggen op het leren van iets nieuws. Ik probeer studenten de inhoud te laten begrijpen en ze te enthousiasmeren.”

"Als je zoveel studenten hebt, is het soms moeilijk om het materiaal zo te ontwerpen dat het aan ieders behoefte voldoet. Elke student heeft immers een andere manier van leren."

De cursus werd geherstructureerd met de hulp van Olivia Guest en Iris van Rooij, andere docenten van de AI-afdeling, vanuit het perspectief van diversiteit, gelijkheid en inclusie. Het idee was om de cursus toegankelijker te maken voor studenten zonder ervaring in programmeren, zoals een introductiecursus. We willen hiermee zorgen dat ook in in bèta/technische cursussen alle studenten zich vertegenwoordigd voelen, ongeacht hun gender of afkomst. Na de veranderingen was de feedback van studenten overwegend positief, met een paar klachten dat de cursus voor sommigen wat traag was, wat Bryan als een compliment beschouwt. “Dat betekent dat ik niemand heb achtergelaten, en dat studenten die helemaal nieuw zijn in het programmeren ook de tijd hebben gekregen om hiermee aan de slag te gaan.” Bryan is bij de herstructurering ook geholpen door het Teaching Information Point (TIP). “Ze zijn erg toegankelijk, dus mocht je advies nodig hebben, ga dan zeker even langs!” 

"Het Teaching Information Point is erg toegankelijk, dus mocht je advies nodig hebben, ga dan zeker even langs!"

Naast hoorcolleges bestaan Bryan’s cursussen ook uit werkgroepen, en dat is met die grote hoeveelheid studenten best een lastige opgave. “Ik kan natuurlijk niet bij alle werkcolleges aanwezig zijn. Daarom heb ik veertien onderwijsassistenten, meestal tweede- of derdejaars studenten. Met hen heb ik iedere week een vergadering, omdat zij voorbereid moeten zijn op de interactie in de werkgroepen. Daarnaast schrijven ze me iedere week een reflectie. Op basis van die veertien reflecties wil ik weer een soort handleiding maken voor de onderwijsassistenten en verdere verbeterpunten zien in de cursussen. 

Bryan krijgt veel energie van het lesgeven. “Het geeft veel voldoening als je ziet dat iemand begrijpt wat ik heb uitgelegd. Het is een bevrijdende manier van lesgeven waarbij studenten onafhankelijk worden. Ik leer studenten iets, terwijl de studenten mij dingen leren.” 

Contactinformatie