Inge Rabeling
Inge Rabeling

Onderwijs geven met Inge Rabeling

Inge Rabeling is sinds april 2023 de nieuwe hoofddocent van de Statistiekcursussen binnen de opleiding Psychologie. In een kort interview vertelt Inge ons meer over haar plezier in lesgeven en de uitdagingen die daar soms mee gepaard gaan.

Inge zorgt ervoor dat studenten psychologie op statistisch gebied worden klaargestoomd voor de bachelorthesis. In het eerste jaar geeft ze de cursussen Methoden van Onderzoek en Statistiek 1, en in jaar twee volgen Statistiek 2 en Data-analyse. Hoewel statistiek vaak niet favoriet is, merkt Inge dat het kwartje bij veel studenten uiteindelijk wel valt. “Sommigen ontdekken zelfs dat statistiek best leuk kan zijn. Voor anderen blijven deze cursussen voornamelijk een moetje, maar vaak hoor ik aan het einde van de opleiding dat het uiteindelijk meeviel.” 

Waar haar eigen enthousiasme voor statistiek vandaan komt, weet Inge zelf ook niet precies. “Het is een afwijking denk ik, haha! Tijdens mijn studententijd vond ik statistiek gewoon leuk en ik was er goed in. Ik koos uiteindelijk voor de afstudeerrichting Mathematische Psychologie waarbij ik ook zelf werkgroepen moest geven. Het lesgeven beviel zo goed, dat ik het nu nog steeds met plezier doe.” Inge hoopt haar enthousiasme ook over te brengen op haar studenten. “Het is een uitdaging om statistiek goed uit te leggen aan studenten voor wie het minder vanzelfsprekend is, maar ik wil dat iedereen de cursus met een mooi cijfer kan afsluiten.” Volgens Inge draait het vooral om discipline en het bijhouden van de leerstof. “Uitstellen maakt het alleen maar lastiger. Ik probeer daarom laagdrempelig te zijn en mijn lessen duidelijk te structureren. Ik ben net de Belastingdienst: leuker kan ik het niet maken, wel makkelijker!” 

Uitdagingen zijn er volgens Inge altijd. “Het overnemen van de statistiekcursussen was een uitdaging; vooral omdat ik verbeteringen wilde doorvoeren in een cursus die al goed liep. Het blijft lastig om te zoeken naar mogelijkheden voor verbetering.” Daarnaast staat er een curriculumwijziging voor Psychologie op de planning, wat betekent dat er aanpassingen in haar cursussen nodig zijn. “En dan zijn er ook nog de bezuinigingen… Als docent wil je graag laagdrempelig zijn en alle vragen kunnen beantwoorden, maar er is steeds minder tijd en nu ook minder budget. We willen de kwaliteit van ons onderwijs hoog houden, maar het wordt een uitdaging om dat voor elkaar te krijgen. Toch heb ik er vertrouwen in dat het uiteindelijk goed komt.” 

Tot slot is Inge betrokken bij het Statistisch Methodologisch AdviesPunt (SMAP), waar studenten Psychologie, Pedagogische Wetenschappen en Onderwijswetenschappen terecht kunnen met methodologische en statistische vragen over hun onderzoek. “De vragen die hier binnenkomen gebruik ik om mijn onderwijs te verbeteren. Bij het SMAP merk ik waar de knelpunten zitten en waar ik in mijn colleges meer aandacht aan moet besteden. Ik raad studenten dan ook aan om van het SMAP gebruik te maken als ze hulp nodig hebben.” 

Contactinformatie