Sinds dit collegejaar is Maurice coördinator van de cursus Van Maatschappelijk Probleem naar Beleidsadvies voor bachelor 1 studenten. “Ik geef deze cursus dit jaar voor het eerst en ik vind het daarbij belangrijk om de ontwikkeling van studenten te zien en daaraan bij te dragen. Zowel op het gebied van vaardigheden, kennis en inzichten in de wetenschapsgebieden waar ik het over heb, als de persoonlijke ontwikkeling. Dat maakt het lesgeven voor mij inspirerend.”
"De sfeer die ontstaat in een collegezaal en de interactie tussen student en docent maken het lesgeven echt heel leuk."
Maurice beschouwt het geven van colleges als topsport. “Ik voel altijd een gezonde spanning van tevoren. Het is alsof je anderhalf uur lang op een hyperalert niveau functioneert: je zintuigen staan volledig open. Dat vind ik geweldig, want je merkt dat je zeer ontvankelijk bent en het geeft veel positieve energie. Tegelijkertijd merk je ook dat het veel energie vergt. De sfeer die ontstaat in een collegezaal en de interactie tussen student en docent maken het lesgeven echt heel leuk.”
Volgens Maurice zijn er altijd uitdagingen. “Een kleine uitdaging is bijvoorbeeld te veel stof hebben voor één hoorcollege. Ik wil graag volledig zijn, maar ik heb niet de tijd om alles te behandelen. Grotere uitdagingen ervaar ik nu in mijn rol als coördinator. Ik ben in die functie gerold en ben daardoor betrokken als zowel student, omdat ik aan het leren ben, als docent. Als docent denk je veel na over of de cursus wel biedt wat je aan studenten wilt bieden. Dat is een grote uitdaging, maar wel een heel leuke.”
"Ik kan alleen goed onderwijs geven als ik mezelf ben. Authenticiteit is daarbij belangrijk, en dat betekent ook dat ik me kwetsbaar durf op te stellen."
Maurice vertelt dat zijn studenten een grote inspiratiebron zijn in zijn colleges. “Ik ben iedere keer weer onder de indruk van de scherpe vragen uit de zaal. Lang geleden werkte ik als werkgroepdocent en kreeg ik een vraag die ik drie keer probeerde uit te leggen. Het kwam niet over en de vraag bleef terugkomen. Uiteindelijk negeerde ik de situatie en ging door naar de volgende vraag. Ik voelde me zo kwetsbaar en wilde de situatie ontvluchten. Daar heb ik van geleerd dat je juist kwetsbaar mag zijn voor de groep! Je mag toegeven dat het een scherpe vraag is waarop je later terugkomt. Dat was een enorme leerschool. Ik kan alleen goed onderwijs geven als ik mezelf ben. Authenticiteit is daarbij belangrijk, en dat betekent ook dat ik me kwetsbaar durf op te stellen.”