Op basis van een analyse van de 29 afgeronde vouchers vanaf de start in 2021 tot en met 2024 en gesprekken met voucherprojecthouders heeft Melle bevindingen en aanbevelingen op een rij gezet. Het doel was om de belangrijkste bevindingen van de verschillende projecten te bestuderen, te groeperen en te onderzoeken wat de projecten precies hebben opgeleverd voor docenten, studenten en het onderwijs in het algemeen.
Enkele bevindingen:
- De vouchers blijken een effectieve manier om te starten met onderwijsinnovatie. Het biedt ruimte om een vernieuwing in het onderwijs uit te werken en uit te proberen.
- De vouchers kunnen met succes gebruikt worden om een bestaande aanpak in het onderwijs te evalueren en te onderzoeken, zoals bij het onderzoek naar motivatie in het Honours Programma (Maarten de Boer) en gebruik van AI-software in historisch onderzoek (Tim Riswick).
- De vouchers kunnen een duwtje in de rug zijn om uiteindelijk grotere veranderingen in het onderwijs uit te werken. Zo hebben Karen Geertsema en Tesseltje de Lange een serious game ontwikkeld over migratierecht en konden zij daarna met een Comenius Teaching Fellowship hun project Migration Game verder opschalen. Dylan Henssen en Lucas Boer startten een voucherproject voor 3D visualisatie van anatomische structuren en vroegen vervolgens met succes een Comenius Teaching Fellowship aan voor verdere uitbreiding van hun project.
- De voucherprojecten waren in sommige gevallen ook onderwerp van een wetenschappelijke publicatie. Zo lieten 4 voucherhouders weten dat hun onderwijsinnovatie en onderzoek had geleid tot een wetenschappelijke artikel.
De voucherprojecthouders geven het TLC ook enkele aanbevelingen mee, waar het voucherprogramma direct mee aan de slag gaat. Zo geven de voucherprojecthouders aan dat ze graag meer zichtbaarheid voor hun projecten willen creëren en de resultaten uit hun projecten met collega’s willen delen. Ook blijkt uit het onderzoek dat de structuur van het voucherprogramma op een aantal punten verbetering behoeft. Door bijvoorbeeld nu meerdere aanvragers van een projectidee samen te brengen en hun idee te laten pitchen, ontstaat er al in een vroeg stadium uitwisseling en inspiratie tussen verschillende projectideeën.
Start ook een innovatie- of onderzoeksproject
Wil je zelf aan de slag met een onderwijsonderzoek, onderwijsinnovatie óf wil je een bestaande vernieuwing opschalen? Vraag dan een TLC-voucher aan.