“Je kop in het zand steken is niet realistisch”, benoemt Geertje. “Generatieve AI is een blijvertje en daarom moeten we als universiteit nadenken over hoe we daarmee omgaan. In januari 2024 hebben we een notitie over GenAI in het onderwijs voorgelegd aan het College van Bestuur. Naar aanleiding daarvan kregen de divisies Information & Library Services (ILS) en Academic Affairs (AA) de opdracht om te onderzoeken of het mogelijk is om een GenAI tool campusbreed beschikbaar te stellen en of we voor het gebruik hiervan richtlijnen en spelregels kunnen opstellen.”
Werkgroep generatieve AI tool
Die AI-tool gaat er komen. Zodra daar meer over bekend is, wordt dat gecommuniceerd. “Mensen gebruiken de gratis versies van verschillende generatieve AI-modellen in praktijk allang en die zijn alleen maar gratis omdat je jouw data weggeeft. Juist daarom is het belangrijk als universiteit om hier een alternatief voor te bieden”, benadrukt Mathilde. Er is binnen ILS een werkgroep gevormd die met de opdracht van het College van Bestuur aan de slag ging.
“Het is een beetje een kip-en-eiverhaal", legt Mathilde uit, “want we weten niet specifiek waar mensen de tool allemaal voor zouden willen gebruiken.” “Daarom willen we juist dat mensen in een veilige omgeving gaan experimenteren zodat we de behoefte beter in kaart krijgen.” Daarnaast kijkt de werkgroep naar verantwoord gebruik van de tool: Welke richtlijnen, met het oog op security, privacy, auteursrecht, ethiek en duurzaamheid, geven we mee en waar kunnen mensen straks terecht met vragen?
GenAI op de agenda van de onderwijsstrategie
De opkomst van generatieve AI brengt ook uitdagingen met zich mee voor de inrichting van het onderwijs. Wat willen we dat studenten leren? Hoe leren we ze leren? Wat als ze alles kunnen uitbesteden aan AI? Hoe richten we toetsing in en wat zien we als fraude? Maar GenAI biedt tegelijkertijd veel kansen om onderwijs te personaliseren en werkdruk voor docenten te verlagen. Op verschillende plekken op de universiteit wordt hier over nagedacht, zoals binnen de examencommissies en faculteiten. Individuele docenten of opleidingen zijn hier soms al heel ver in en doen ontzettend interessante experimenten. Zo heeft de medische faculteit recent concrete richtlijnen opgesteld voor de inzet van GenAI in hun onderwijs, die mogelijk ook breder toepasbaar zouden kunnen zijn.
Geertje en Mathilde verwachten dat we over een aantal maanden meer duidelijkheid hebben over de plek van GenAI op de strategische onderwijsagenda van de universiteit die op dit moment, op basis van de nieuwe onderwijsvisie, verder wordt aangescherpt en uitgewerkt. Geertje: “We weten dat er stappen gezet gaan worden, maar nog niet hoe dit er concreet uit gaat zien. Als de speerpunten voor onderwijsinnovatie duidelijk zijn, weten we ook of er bijvoorbeeld een opdracht komt om instellingsbreed beleid te maken rondom AI en onderwijs. Het uitgangspunt is nu in elk geval om opleidingen hierin zelf regie te laten nemen, zodat er ruimte is voor maatwerk dat aansluit bij de eigen onderwijspraktijk. We zijn vanuit Education Support wel voornemens docenttrainingen te ontwikkelen om het bewustzijn en de kennis van docenten op het gebied van GenAI te vergroten.”
Deelname aan landelijke netwerken
“Landelijk zien we dat onderwijsinstellingen echt wakker worden op dit thema.” Geertje: “Academic Affairs is namens de Radboud Universiteit recent aangesloten bij een landelijk netwerk over onderwijsbeleid in relatie tot GenAI. Ook nemen we deel aan de leergang AI-beleid voor onderwijs van SURF.” Binnen die netwerken wordt nagedacht over onderwijsbeleid waarbij rekening wordt gehouden met de kansen die GenAI biedt, maar ook of en hoe dit op een verantwoorde manier te gebruiken is. “Dit is voor ons een goede manier om op de hoogte te blijven van wat er landelijk speelt en te kijken hoe andere universiteiten met deze interessante uitdaging omgaan”, geeft Geertje aan. “Daarnaast moeten we ons serieus afvragen welke risico’s we lopen als we hier geen generiek beleid voor ontwikkelen.”
AIdeas for Learning en SIG AI en Onderwijs samengevoegd
Er zijn veel mensen actief met het thema GenAI in het onderwijs bezig binnen de universiteit. Vanaf september worden het project AIdeas for Learning vanuit het Radboudumc en de Special Interest Group ‘AI en Onderwijs’ vanuit de Radboud Universiteit samengevoegd. Hier wordt kennis gedeeld rondom de laatste ontwikkelingen omtrent AI en gekeken naar de consequenties voor het onderwijs. Je kunt je hierbij aansluiten en zo blijf je op de hoogte!
Lees meer over deze SIG of neem een kijkje in het Teamskanaal (je kunt toegang aanvragen).