Spel Rice Up
Spel Rice Up

Rice Up: spelenderwijs leren over SDG's

Hoe dragen we bij aan gelijkheid? Hoe pakken we klimaatverandering aan? De Verenigde Naties stelden 17 doelen op, de zogenaamde Sustainable Development Goals, met als missie om tegen 2030 een eerlijkere, groenere en betere wereld te bouwen. Maar hoe kunnen we de complexe samenhang tussen SDG’s beter begrijpen en toepassen? Docenten en studenten van de opleiding Culturele Antropologie en Ontwikkelingsstudies (CAOS) hebben hiervoor een innovatief en educatief bordspel ontwikkeld: Rice Up. Dit spel helpt studenten spelenderwijs inzicht te krijgen in hoe de SDG’s elkaar beïnvloeden.

De ontwikkeling van Rice Up 

Het bleek in het onderwijs knap lastig om de onderlinge samenhang tussen de 17 SDG’s duidelijk te maken. Luuk van Kempen en Lau Schulpen, universitair docenten Culturele Antropologie en Ontwikkelingsstudies aan de Radboud Universiteit, besloten daarom een bordspel te ontwikkelen waarin die samenhang centraal staat. Van Kempen legt uit: “De doelen werken samen tot een groter geheel, maar binnen onze opleiding was er nog geen cursus waarin het hele raamwerk werd behandeld. Daarom zijn we, samen met drie student-assistenten (Willem Bennenbroek, Marieke van Hoof en Anne-Ruth van den Herik), aan de slag gegaan met het ontwerpen van een bordspel waarin het grotere geheel van de SDG’s samenkomt.” Na een jaar vol testen, uitprobeersels en feedbackrondes liggen de eerste  exemplaren van Rice Up klaar voor gebruik. 

Reality check 

Rice Up is geïnspireerd door een proefschrift over rijstboeren en het bijkomende gevaar voor malaria en neemt de spelers mee naar een gemeenschap waar armoede constant op de loer ligt. Spelers spelen tegen én met elkaar. Het spel weerspiegelt zo de spanningen tussen individuen en de gemeenschap. “Voor de idealistische student kan het spel een reality check zijn. Net zoals in de praktijk, breekt er ook in Rice Up conflict uit. Op die manier hopen we studenten mee te geven dat onvoorspelbaarheid en weerstand onvermijdelijk zijn. De grootste les is daarom om concessies leren te doen”, licht Van Kempen toe.   

Vliegende start 

Ongeveer 100 eerstejaars studenten van CAOS kregen als een van de eersten de kans om het spel uit te proberen. Tijdens het spel moeten de spelers moeilijke beslissingen nemen over SDG's zoals voedselzekerheid, goed onderwijs en het milieu. Ze kiezen bijvoorbeeld of ze biologische of chemische bestrijdingsmiddelen gebruiken, en of ze hun kinderen naar school sturen of op het land laten werken. Van Kempen geeft advies: “Het helpt om alle SDG’s op niveau te houden. Je kunt er niet eentje laten lopen.”  

De komende tijd hopen de docenten het spel verder te verspreiden naar andere opleidingen binnen de Radboud Universiteit, en naar andere universiteiten en hogescholen. Voor nu kunnen enthousiastelingen via de mail contact opnemen met Van Kempen en Schulpen