In september start de eerste fase van een traject dat tot doel heeft de bedrijfsvoering van de Radboud Universiteit te optimaliseren. Waar kunnen we processen vereenvoudigen, klantvriendelijker maken, digitaliseren, en/of ontdubbelen? En hoe dragen deze verbeterslagen bij aan de financiële bezuinigingsopgave van de universiteit? Met de bedrijfsvoering wordt bedoeld: de professionele diensten (zoals o.a. HR, Marketing & Communicatie, Finance & Control, Information & Library Services, Campus & Facilities, Academic Affairs) die vanuit zowel faculteiten als Radboud Services het onderwijs en onderzoek in onze universiteit faciliteren.
In deze eerste fase, die loopt tot eind 2024, wordt in opdracht van cvb-vicevoorzitter Agnes Muskens een analyse en advies opgeleverd door een intern projectteam met hulp van externe expertise. Dit advies moet inzicht geven in mogelijke interventies, het effectiviteits- en besparingspotentieel daarvan, en de wijze waarop we deze het beste kunnen realiseren. In januari 2025 volgt communicatie over de opbrengsten van fase 1 en vangt fase 2 aan, waarin uitvoering wordt gegeven aan het advies. Het RUDO (Radboud Universiteit Directeuren Overleg) zal het gehele traject in beide fasen intensief volgen en sturen.
Belangrijk uitgangspunt bij het optimalisatietraject is dat het gaat om duurzame bedrijfsvoeringsoplossingen die zowel leiden tot effectiviteitsvergroting en kostenbesparing als tot professionele, moderne dienstverlening ten behoeve van het primaire proces van onderwijs en onderzoek.