Portretfoto van Amber Walraven
Portretfoto van Amber Walraven

Teacher Tapp: ‘Niet over, maar met docenten praten’

“Nou, ik twitter nogal veel.” Amber Walraven is universitair docent aan de Radboud Docenten Academie en vertelt hoe ze de Engelse app Teacher Tapp op het spoor kwam. “Daar zag ik het voorbijkomen en ik dacht: hoe fantastisch zou het zijn om zoiets ook in Nederland te hebben!” Dat is gelukt. Inmiddels is Walraven dagelijks bezig met het runnen van Teacher Tapp. Hoewel de app in eerste instantie vooral gericht is op het po, vo en mbo, legt Walraven graag uit waarom de app ook juist relevant kan zijn voor universitaire docenten.  

Dagelijks drie vragen 

Teacher Tapp bestaat sinds juni 2020 en stelt je dagelijks drie vragen over jouw onderwijspraktijk. Het varieert van luchtige vragen, zoals: ‘Wat is de hoogste temperatuur die je in de afgelopen week gemeten hebt in je lokaal?’ tot vragen over jouw visie als docent. Denk bijvoorbeeld aan: ‘Hoe belangrijk vind je het om op de hoogte te zijn van inzichten uit de wetenschap om met die kennis je onderwijs te verbeteren (evidence-informed werken)?’. En ook praktische vragen over wat wel of niet werkt in het onderwijs komen aan bod.  

Docenten een stem geven 

Walraven: “Met de app willen we docenten een stem geven. Er wordt heel veel over docenten en onderwijs gesproken, maar weinig mét docenten. Beleidsmedewerkers roepen vaak van alles, maar hoe mooi is het als we bij docenten zelf kunnen vragen hoe zij het ervaren? Teacher Tapp maakt dat op een laagdrempelige manier mogelijk.”  

Waar sta je zelf?  

“Docenten geven zelf aan dat ze het ook superleuk vinden om te kijken waar ze staan. In de app zie je dagelijks de resultaten van de vorige dag. Zo kun je meteen checken hoe jij je verhoudt tot andere docenten,” vertelt Walraven. “Daarnaast word je door de vragen ook ‘gedwongen’ om te denken: wat vind ik hier eigenlijk van? Je leert dus over je professionele identiteit terwijl je de vragen beantwoordt.”  

“Op de site van Teacher Tapp kun je alle resultaten inzien en daar een wekelijkse blog over lezen. We delen ook dagelijks een lees-, kijk- of luistertip en we koppelen de vragen vaak aan onderzoek naar onderwijs. Zo hebben we bijvoorbeeld een keer een vraag gesteld over de manier waarop jij feedback geeft. Dan delen we daarna een onderzoek over effectief feedback geven als leestip.”  

Teacher Tapp en wetenschappelijk onderwijs  

Walraven heeft de app naar Nederland gehaald als onderdeel van Expeditie Lerarenagenda, dat zich vooral richt op het po, vo en mbo.  Toch ziet zij ook meerwaarde voor universitaire docenten. “Ook in het wetenschappelijk onderwijs willen docenten zich blijven ontwikkelen. En ik denk dat het voor iedere docent goed is om af en toe na te denken over waarom je de dingen doet die je doet en of collega’s hetzelfde meemaken.”  

Teacher Tapp helpt je om daar inzicht in te krijgen. “Of dat nou gaat over discussies uit het hoger onderwijs (wel of niet opnemen van hoorcolleges, het hebben van een vast of tijdelijk contract, etc.) of over meer sectoroverstijgende aspecten van het docentschap, zoals het contact met collega’s en/of studenten. 

Sectorspecifieke vragen  

“Sectorspecifieke vragen is iets wat ik in de toekomst graag meer zou willen, maar we experimenteren er al wel mee”, zegt Walraven. Ze benadrukt dat je in de blogs ook al de resultaten per sector kunt bekijken en dat er in de app soms vragen tussen zitten die specifiek op het hoger onderwijs gericht zijn. “Ik zou het heel leuk vinden als Radbouddocenten ook hun vragen delen. Hoe eerder we een pool specifieke vragen hebben voor het hoger onderwijs, hoe sneller die groep gebruikers groeit en hoe leuker het is om jezelf met collega’s te vergelijken. Dus doe vooral mee en raad de app aan bij collega’s!”  

Zelf meedoen 

Download Teacher Tapp en beantwoord dagelijks de vragen.  

Heb jij zelf een vraag voor mededocenten (in het hoger onderwijs)? Deel die dan hier

Bekijk de resultaten in de app en lees de blogs op de website.  

Teacher Tapp is volledig anoniem!  

Contactinformatie