Groepsfoto van studenten antropologie die hun eindproducten presenteren
Groepsfoto van studenten antropologie die hun eindproducten presenteren

Van collegezaal naar buurthuis: studenten onderzoeken lokale vraagstukken in Lent

In Lent ontstond afgelopen collegejaar een unieke samenwerking tussen studenten en buurtbewoners. Gewapend met hun academische kennis doken studenten van Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie in de lokale vraagstukken die spelen in het stadsdeel. Projectleider Anouk Kerkhof, docent Maryse Carbo en student Sophia van Engelshoven vertellen samen over het project. 

In het nieuwe curriculum van CAOS is er een grote rol weggelegd voor maatschappelijk geëngageerd leren. Deze onderwijsvorm betrekt studenten actief bij maatschappelijke vraagstukken. "Via City Deal Kennis Maken is er subsidie voor dit soort projecten, waarbij studenten een bijdrage leveren aan het oplossen van vraagstukken uit onze stad" vertelt Anouk Kerkhof, projectleider bij City Deal Kennis Maken Nijmegen. "In het verleden werd op de universiteit bepaald wat de relevante vraagstukken waren en werd vanuit daar verder onderzoek in de stad gedaan. Het grote verschil met onze werkwijze is dat de vraagstukken niet vanuit de wetenschappelijke theorie worden bedacht, maar dat er écht wordt gekeken welke urgente kwesties er nu in de wijken spelen, en wat de onderwijsinstellingen (mbo, hbo en wo) daar aan kunnen bijdragen."  

"Studenten zijn maatschappelijke spelers, geen onderzoekers die los staan van de rest van de wereld."

Met deze insteek lieten studenten van de cursus leerproject 3 hun antropologische kennis los op lokale vraagstukken uit Lent. Volgens docent Maryse helpt dit niet alleen de maatschappij vooruit, maar ook de studenten: "Studenten kunnen iets doen wat ze zelf interessant vinden, terwijl ze ook direct bijdragen aan de gemeenschap. Het is belangrijk om studenten ervan bewust te maken dat zij een maatschappelijke speler zijn, geen onderzoeker die los staat van de rest van de wereld." Daarnaast draagt het bij aan het 'dekoloniseren' van de antropologie: "We leren studenten dat zij ook iets terug moeten brengen naar de gemeenschap, en dat ze niet alleen data kunnen 'halen' om er zelf beter van te worden." zegt Maryse.   

"De nieuwe bewoners worden door sommigen de 'bakfietsbubbel' genoemd."

Student Sophia onderzocht hoe bewoners zich thuis voelen in Lent. "Mensen waren heel bereid om mee te doen aan het onderzoek, omdat het onderwerp hen direct raakt. Dat werkt enorm fijn." Tijdens haar onderzoek ontdekte ze een tweedeling onder de Lentenaren. "Onder de oude bewoners is nog een duidelijke dorpscultuur voelbaar. Er is weinig contact met de nieuwe bewoners, die veel stadser zijn. ‘De bakfietsbubbel’ noemen sommigen het."   

Sophia presenteerde haar creatieve eindproduct, een kaart van Lent met quotes van bewoners, in het buurthuis van Lent. De slotbijeenkomst bracht verschillende bewoners en wijkprofessionals samen. “Je ziet nieuwe contacten ontstaan tussen buurtbewoners, of tussen bewoners en wijkprofessionals. Ook dat is een uniek pluspunt aan deze projecten.” concludeert Anouk Kerkhof.   

"Leren in de stad is echt anders dan onderwijs op de campus."

Ondanks de positieve uitkomst, kende de start van het project wat hobbels. "Zowel ikzelf als Anouk werden pas betrokken toen de cursus al van start ging" vertelt docent Maryse. "Het was veel werk om alles on-the-go te organiseren. Met name het managen van de verwachtingen en verplichtingen van stakeholders en studenten was een uitdaging." Een gedegen voorbereiding is dus aan te raden. " Leren in de stad is immers echt anders dan onderwijs op de campus! Na een goede afstemming tussen studenten, docenten en maatschappelijke partners, kunnen studenten echt een positieve en zinvolle bijdrage leveren aan de stad." sluit Anouk af.  

Benieuwd hoe maatschappelijk geëngageerd onderwijs past binnen jouw cursus? Anouk Kerkhof kan je helpen met het opzetten van een project of brengt je in contact met de juiste maatschappelijke partners.  

Contactinformatie