2. Docenten met een onderwijsambitie - Docent 4 bij indiensttreding
a. Een Docent 4 verzorgt reeds ontwikkelde reguliere onderwijsonderdelen (een onderwijsonderdeel gedefinieerd als een cursus, vak e.d. binnen een opleiding). Deze docentfunctie kan derhalve worden beschouwd als een functie voor een beginnend docent om ervaring in de sector op te doen.
b. De standaard voor nieuwe contracten met Docenten 4 wordt maximaal 3 tijdelijke contracten tot een maximale duur van 3 jaar.
c. De Docent 4 wordt krijgt gedurende deze periode de gelegenheid om zich academische vaardigheden en didactische vaardigheden eigen te maken en te werken aan de eigen persoonlijke (loopbaan)ontwikkeling.
d. Radboud Universiteit past het éénmalig langdurig contract van 4-6 jaar (artikel 2.2a CAO) nog uitsluitend toe:
i. bij langdurige vervanging c.q. opvang van onderwijstaken of
ii. voor diegene voor wie het docentschap een nevenfunctie betreft.
iii. als de docent zelf uitdrukkelijk en schriftelijk aangeeft een éénmalig langdurig tijdelijk contract te willen.
e. Huidige lopende contracten met Docenten 4, die een arbeidscontract voor langer dan 36 maanden hebben, blijven in stand en eindigen op de overeengekomen einddatum. Met andere woorden: deze contractvorm voor Docenten 4 zal langzaam verdwijnen.
f. Bij het einde van het contract volgt, afhankelijk van de behoefte van de organisatie en het functioneren van de docent, doorstroom naar een positie als PhD, Docent-PhD of Docent 3. Uiteraard dient formatieve ruimte beschikbaar te zijn. Indien geen formatieve ruimte beschikbaar is volgt uitstroom en begeleiding van werk naar werk. De docent heeft een voorrangspositie bij de werving voor een vaste docentenpositie.
g. Voor doorstroom van Docent 4 naar Docent 3 geldt als uitgangspunt dat de docent gepromoveerd moet zijn (dissertatie) indien de docent colleges in de masterfase zal gaan verzorgen. Voor doorstroom van vakdocenten die (competentiegericht) onderwijs verzorgen en ontwikkelen, zoals onderwijs in laboratoria, cartografie en talen, kan in plaats van een promotie-eis ook gelden dat sprake is van voldoende en aantoonbare academische onderzoekvaardigheden. In dit verband kan bijv. ook een BIG-registratie of een voltooide specialistenopleiding als alternatief worden gesteld. Uitgangspunt voor deze docenten is wel dat ze een taakstelling hebben binnen het onderwijsgebonden onderzoek, passend binnen een reële taakopdracht.
h. In specifieke gevallen als de onderwijsorganisatie dat noodzakelijk maakt, kan een vast dienstverband als Docent 4 volgen bij gebleken geschiktheid