Een winterfoto op de campus met het Berchmanianum in de achtergrond.
Een winterfoto op de campus met het Berchmanianum in de achtergrond.

Wisselingen in managementteam Radboud Services: ‘Juist nu belangrijk om sturing te houden’

Het zal je niet zijn ontgaan: de divisies Human Resources (HR), Information & Library Services (ILS) en Marketing & Communicatie hebben een nieuwe, tijdelijke directeur. Gerben Smit, algemeen directeur Radboud Services, duidt de ontwikkelingen. ‘Ter overbrugging kiezen we nu bewust voor continuïteit in aansturing.’

Het is de laatste maanden een komen en gaan in het managementteam van Radboud Services. ‘Eigenlijk ben ik daar zelf mee begonnen’, zegt Gerben met een kwinkslag. Begin dit jaar bracht hij de wisselingen namelijk persoonlijk op gang door het directeurschap bij Campus & Facilities te verruilen voor de functie van algemeen directeur Radboud Services. Het duurde vervolgens enkele maanden voordat op 1 juli bij Campus & Facilities zijn opvolger begon: Suzanne Vahl – van Oostveen. Net toen in de zomer het managementteam weer compleet leek te zijn, kondigden HR-directeur Patricia Gielis en ILS-directeur Iwan Holleman hun vertrek aan, waarna aan het eind van de zomer ook Marketing & Communicatie-directeur Pim van Zanen aangaf een nieuwe uitdaging te hebben gevonden. Per 1 november gaat hoofd bedrijfsbureau Yvonne van Berlo aan de slag als operationeel directeur a.i. bij het programma NOLAI binnen onze universiteit.

Noodzakelijke veranderopgave

‘Door alle ontwikkelingen moesten we snel schakelen’, blikt Gerben terug. ‘Patricia en Iwan lieten weten dat ze onze universiteit gingen verlaten. Pim is wel voor onze organisatie behouden gebleven en als projectmanager aan de slag gegaan. Daarin richt hij zich op de noodzakelijke veranderopgave, waarmee we als universiteit kosten moeten besparen vanwege het nieuwe regeringsbeleid. Ook wij als Radboud Services dienen daar een belangrijke bijdrage aan te leveren. Vandaar dat het juist nu nodig is om sturing te houden. We zijn meteen op zoek gegaan naar directeuren die mede-invulling aan die veranderopgave kunnen geven.’

Die nieuwe directeuren zijn inmiddels gevonden. Zo is Maaike Blom aangesteld als interim-directeur HR en Charo Narvaez als interim-directeur ILS. ‘Beiden komen van buitenaf’, licht Gerben toe. ‘Maaike was in haar vorige baan HR-directeur bij het Rijnstate Ziekenhuis in Arnhem en neemt veel HR-kennis en ervaring met zich mee. Charo heeft bij haar vorige interim-opdrachten veel ervaring en affiniteit met informatiebeveiliging opgedaan, binnen ILS een belangrijk thema. De nieuwe, tijdelijke directeur van Marketing & Communicatie komt ook van buitenaf, maar was wel al binnen onze organisatie actief. Het gaat om Paul Heere, die de afgelopen maanden is ingezet als woordvoerder van de universiteit. Met hem hebben we iemand die ruime ervaring met het aansturen van marketing- en communicatieteams heeft.’ En heel recent, gaat per 1 november hoofd Bedrijfsbureau Yvonne van Berlo aan de slag als operationeel directeur a.i. bij het programma NOLAI binnen onze universiteit. De waarneming van de functie hoofd bedrijfsbureau wordt evenals in de eerste helft van het jaar voorlopig door Roelie Schuring gedaan. 

Tijd te overbruggen

Het is volgens Gerben een bewuste keuze om interim-directeuren aan te stellen. ‘Mijn ervaring is dat een zorgvuldig traject voor de definitieve invulling van een directeurspositie ongeveer zes tot zeven maanden in beslag neemt. We hebben dus een tijd te overbruggen, vandaar dat we voor inzet van interim-directeuren hebben gekozen. Inmiddels is de werving van de nieuwe directeuren HR en ILS al in gang gezet. De werving voor de meest recent vrijgekomen directeurspositie, die bij Marketing & Communicatie, start naar verwachting in het nieuwe jaar. Mijn indrukken van de interim-directeuren zijn tot dusver positief. In deze roerige tijden kiezen we met hen, ter overbrugging, bewust voor continuïteit in aansturing en voor frisse energie. Juist omdat ze alle drie van buitenaf komen, brengen zij nieuwe inzichten en ideeën mee die voor onze medewerkers bruikbaar kunnen zijn. Samen met de overige leden van ons managementteam hebben we daarin nu een goede mix tussen ervaring van buiten en ervaring van binnen.’

Toch kan Gerben zich voorstellen dat de keuze voor interim-directeuren vraagtekens oproept. Want hoe verhouden de inhuurkosten van deze directeuren zich met de opdracht om te besparen? ‘Je kunt die kosten als een investering zien in nieuwe inzichten en nieuwe energie. Op lange termijn hebben we daar baat bij. We investeren nu dus in de toekomst van Radboud Services en de bedrijfsvoering van de Radboud Universiteit.’

Contactinformatie

Organisatieonderdeel
Radboud Services