Medewerkers en studenten die zich niet veilig voelen in hun werk of studie, of te maken hebben (gehad) met ongewenst of grensoverschrijdend gedrag kunnen onder meer terecht bij een vertrouwenspersoon. Een vertrouwenspersoon luistert naar je verhaal en bespreekt met je wat de mogelijkheden zijn om wat aan de situatie te doen. Daarnaast kan de vertrouwenspersoon je helpen bij eventuele vervolgstappen. Eén van de vervolgstappen kan zijn het inschakelen van de externe Klachtencommissie Ongewenste Omgangsvormen.
Klachtencommissie
Blijft de situatie onveranderd? Of is het ervaren ongewenste gedrag dermate ernstig? Dan kun je een klacht indienen bij de Klachtencommissie Ongewenste Omgangsvormen. De Klachtencommissie bestaat uit deskundigen op het terrein van ongewenste omgangsvormen en deze deskundigen zijn niet aan de Radboud Universiteit verbonden. De Klachtencommissie is eveneens niet aan de Radboud Universiteit verbonden en is dus extern.
Een klacht over ongewenst gedrag kan rechtstreeks worden ingediend bij deze externe klachtencommissie of bij het college van bestuur (zij stuurt de klacht door).
Hoe werkt de klachtencommissie?
De werkwijze van de klachtencommissie is vastgelegd in de Klachtenregeling ongewenste omgangsvormen. Daarin staat onder meer hoe je een klacht moet indienen, wat er minimaal in de klacht moet staan en hoe de behandeling van de klacht verloopt. Een klacht moet bijvoorbeeld schriftelijk worden ingediend. De klacht moet jouw naam, die van de medewerker of student over wie het gaat en een beschrijving van het ongewenste gedrag bevatten. Als je iets wilt delen dat helpt om de situatie te verduidelijken—zoals mails, aantekeningen of verslagen—mag je dat toevoegen. De vertrouwenspersoon kan je in ieder geval helpen bij het opstellen van de klacht.
De behandeling van de klacht is niet openbaar maar vindt plaats achter gesloten deuren. De beklaagde krijgt de gelegenheid om schriftelijk te reageren op de klacht en klager en beklaagde worden (afzonderlijk van elkaar) gehoord tijdens een hoorzitting. In de regel is het onderzoek binnen acht weken na ontvangst van de klacht afgerond en brengt de Klachtencommissie haar advies uit aan het college van bestuur.
Het college van bestuur beslist vervolgens binnen twee weken over de afdoening van de klacht en informeert zowel klager als beklaagde daarover.
Wanneer?
Je kunt een klacht indienen als het ongewenste gedrag plaats heeft gevonden onder omstandigheden die direct verband houden met het uitvoeren van je werk of studie. Daar horen ook activiteiten bij die de universiteit (binnen of buiten de campus) organiseert, zoals congressen, vergaderingen of een teamuitje buiten de campus.
Een klacht indienen kan in principe tot 5 jaar nadat een ongewenste gedraging heeft plaatsgevonden, tenzij het gaat om een klacht over seksuele intimidatie (dan mag er meer tijd verstreken zijn). Ook in andere situaties kan de Klachtencommissie beslissen dat een klacht na de termijn van 5 jaar alsnog in behandeling wordt genomen.
Waar?
Een klacht kan worden ingediend door een email te sturen naar klachtencommissie [at] gimd.nl (klachtencommissie[at]gimd[dot]nl). De Klachtencommissie kan ook per post worden benaderd:
Gimd
t.a.v. Klachtencommissie Radboud Universiteit
Sixmastraat 66
8932 PA Leeuwarden
Indienen van de klacht kan ook bij het college van bestuur door een email te sturen naar bestuurssecretariaat [at] cvb.ru.nl (bestuurssecretariaat[at]cvb[dot]ru[dot]nl) of per post: postbus 9102, 6500 HC Nijmegen. Het college van bestuur stuurt de klacht door naar de Klachtencommissie.
Wanneer de klacht per post wordt ingediend, vermeld op de envelop dan ‘Persoonlijk en vertrouwelijk’.