Televisie, tijdschriften, kranten en social media zijn niet meer weg te denken uit ons persoonlijke en werkende leven. Vooral door social media is onze manier van communiceren totaal veranderd: we delen ons leven met anderen via Facebook, Twitter, Pinterest en Instagram, en we vinden onze informatie in blogs en op fora. Met de komst van de smartphone heeft deze revolutie een heel nieuw momentum gekregen. We hebben letterlijk de wereld in onze handpalm en raken eraan gewend dat alles overal toegankelijk is.
Ook voor de Radboud Universiteit hebben sociale media een grote verandering teweeggebracht. Niet alleen zijn onze medewerkers actief op het wereldwijde web, maar de universiteit als instelling kent honderden accounts op Twitter, en pagina’s en groepen op Facebook en LinkedIn. Ook zijn er meer talkshows en discussieprogramma’s op tv dan een aantal jaren geleden. Dit alles zorgt er niet alleen voor dat wij intensiever contact hebben met de buitenwereld, maar ook dat we meer zichtbaar zijn, als instelling én als persoon. Want als we op (social) media ons leven delen, is werk daar vaak een onderdeel van.
De Radboud Universiteit ondersteunt de open dialoog en de uitwisseling van ideeën en het delen van kennis. Daarom moedigt de Radboud Universiteit het aan dat werknemers actief zijn op (social) media, voor werk en privé. Medewerkers zijn in die omgeving ook ambassadeurs van de universiteit.
Als medewerkers zich op basis van wetenschappelijke inzichten mengen in het publieke debat kunnen zij plotseling onder vuur komen te liggen. De universiteit is er voor die medewerkers en biedt ondersteuning waar mogelijk. Als je als medewerker van de Radboud Universiteit wilt overleggen over berichten of reacties op social media, kun je contact opnemen met communicatie [at] ru.nl.
Het is goed als medewerkers, wanneer ze actief worden op (social) media, nadenken over vragen als: hoe behoud ik mijn privacy, realiseer ik me dat de hele wereld mee kan lezen, wat als anderen zich negatief uitlaten over mij of mijn woorden? En net zo belangrijk: ben ik respectvol in mijn uitlatingen over mijn werk, collega’s en de universiteit?
Do’s and don’ts op social media
- Wees nauwkeurig en eerlijk. Zorg dat de feiten kloppen en vermeld de bron.
- Wees authentiek. Online is geen aparte wereld, dus zorg dat je daar dezelfde persoon bent als offline.
- Denk na voordat je iets online zet. Check of het jezelf, mensen in je omgeving/anderen of de universiteit in verlegenheid kan brengen.
- Let op de relatie tussen werk en privé. Realiseer je dan dat je ook in je vrije tijd als medewerker van de universiteit gezien kan worden. Maak duidelijk of je optreedt als medewerker van de universiteit of privé-persoon.
- Wees bewust van aansprakelijkheid. Houd rekening met auteursrecht. Verspreid geen informatie over of foto’s van individuen zonder toestemming. Als je artikelen uit kranten of tijdschriften wilt delen, mag dat alleen door een link naar het artikel te delen. Een foto maken van het artikel en die delen, mag niet.
- Corrigeer fouten. Als je een fout maakt, geef het dan toe en maak zo nodig excuses.
- Bij twijfel: overleg met je leidinggevende of collega. Als je erover twijfelt iets online te zetten of te publiceren is dat waarschijnlijk niet zonder reden. Bespreek het met je leidinggevende of collega voordat je iets online zet.
- Respecteer een ander. Hanteer dezelfde omgangsvormen in op (social) media als in de ‘reële’ wereld: houd rekening met de ander, luister naar elkaar en wees respectvol over verschillen met betrekking tot etnische of nationale herkomst, godsdienstige overtuiging, geslacht, seksuele voorkeur en handicap.
- Spreek over de universiteit, maar niet namens de universiteit. Gebruik geen officiële logo’s als avatar op je privéaccount. Plaats geen vertrouwelijke informatie over de Radboud Universiteit, haar studenten, alumni of collega-medewerkers.
Heb je vragen over social media en werk, neem dan contact op met communicatie [at] ru.nl (communicatie[at]ru[dot]nl).