De webstatistieken van de Radboud Universiteit worden gemeten via Google Analytics. Het centrale beheer van de webstatistieken ligt bij afdeling Online Strategie & Ondersteuning.
Rapport aanvragen
Wil je eenmalig een rapport met cijfers over je website opvragen? Dan kun je terecht bij je centrale webmaster. Heb je die niet, neem dan contact op via onlinemarketing [at] ru.nl (onlinemarketing[at]ru[dot]nl).
Wanneer je periodiek dezelfde informatie uit de webstatistieken wil halen, om deze over langere termijn te kunnen vergelijken, dan kun je een ook geautomatiseerde periodieke rapportage aanvragen.
Wil je structureel aan de slag met statistiekenanalyse, dan kun je toegang aanvragen tot het Google Analytics account van je website.
Toegang aanvragen
Om zelf toegang te krijgen tot de webstatistieken van een RU.nl-website, kun je een verzoek indienen bij je centrale webmaster. Heb je die niet, neem dan contact op met afdeling Online Strategie & Ondersteuning (onlinemarketing [at] ru.nl (onlinemarketing[at]ru[dot]nl)). Geef hierbij door van welke website je data in wil zien en via welk e-mailadres je toegang wil krijgen.
Voorwaarden inlogaccount
Accounttoegang kan alleen verkregen worden via een Ru.nl-e-mailadres. Dit mag zijn een persoonlijk e-mailadres van de RU (voorletter.achternaam [at] ru.nl) waarmee alleen jij toegang krijgt, of een groeps-/afdelingsadres (bijvoorbeeld afdeling [at] ru.nl) waarmee diverse collega’s gezamenlijk inloggen. Om toegang te kunnen krijgen via een Ru.nl-adres, moet je eerst een Google account maken van je e-mailadres. Het is niet toegestaan om in te loggen met een privé-adres, zoals een Gmail of Hotmail adres.
Google-account aanmaken zonder Gmail
Om een Google-account aan te maken, zonder dat je meteen een Gmail-account krijgt, vul je dit formulier in:
Je kunt daarna gebruik maken van Google diensten door in te loggen met je Ru.nl-adres en je gekozen wachtwoord (let op: kies een ander wachtwoord dan je voor je Radboud-account gebruikt!).
Trainingen
Voor alle medewerkers die zich met online marketing bezighouden, bieden we gedurende enkele momenten in het jaar trainingen aan voor het werken met webstatistiekenpakket Google Analytics. Heb je hier interesse in, dan kun je je aanmelden voor een van onderstaande data door een mail te sturen naar onlinemarketing [at] ru.nl (onlinemarketing[at]ru[dot]nl).
Training 'Google Analytics statistieken'
Wil je meer gaan doen met webstatistieken en actief aan de slag met Google Analytics, maar verdwaal je in alle opties? In deze workshop leer je de interface kennen en bekijken we de meest gebruikte functionaliteiten en rapporten. Na een gezamenlijke introductie ga je zelf aan de slag met een aantal opdrachten. Het is daarom handig als je zorgt voor een tweede monitor, of een laptop naast je pc, zodat je tegelijkertijd de presentatie via Teams kunt volgen en zelf in het Google Analytics account kunt werken.
Locatie: online (Microsoft Teams)
Data:
- Woensdag 9 oktober 2024, 14.00-17.00 uur
Training 'Campagnes meten met UTM-codes'
Hoe weet je of je mailing tot meer bezoek naar je site heeft geleid? Klikte een Facebook-gebruiker op een link in jouw post, in iemand anders’ post, of in een gesponsorde post? En hebben die dure banners wel genoeg aanmeldingen opgeleverd om het bestede budget te kunnen verantwoorden?
Om dit te kunnen meten, moet je campagnecodes (ook wel UTM-codes genoemd) toevoegen aan je links. Daarna kun je in Google Analytics precies zien waar je websitebezoekers vandaan kwamen en wat ze daarna op je site deden. Veel mensen gebruiken deze codes al, maar vullen ze niet correct in. In deze workshop leer je niet alleen hoe campagnecodes werken, maar ook hoe je ze moet samenstellen. Vervolgens ga je aan de hand van een aantal opdrachten het maken van campagnecodes oefenen, zodat je na afloop van de workshop zelfstandig ermee aan de slag kunt.
Locatie: online (Microsoft Teams)
Data:
- Woensdag 6 november 2024, 15.00-17.00 uur