“Ik begeleid bijvoorbeeld masterstudenten met het schrijven van hun scriptie waarin zij een onderwerp helemaal eigen maken. Dat persoonlijke contact vind ik erg leuk. Daarnaast geeft het voorbereiden en geven van hoor- en werkcolleges aan grotere groepen mij ook energie. Dit jaar dook ik voor de cursus Maatschappelijke Vooroordelen in een aantal klassiekers binnen de Sociologie, waaronder stukken uit de jaren ‘60/’70. Het (her)lezen van deze stukken biedt vaak ook weer inspiratie voor mijn eigen onderzoek. Het onderhouden van die link tussen onderwijs en onderzoek is erg waardevol en deze wisselwerking geeft me vaak nieuwe inzichten.” Nella onderzoekt voornamelijk migranten in West-Europa en bekijkt in hoeverre zij zich op hun plek voelen. “Dit doe ik door een mix van methoden toe te passen, dus én kwalitatieve analyses door middel van interviews/focusgroepen én kwantitatieve analyses op basis van bijvoorbeeld grootschalige surveydata.”
Middenweg zoeken
Nella’s grootste uitdaging is haar nieuwsgierigheid voeden en tegelijkertijd haar eigen grenzen respecteren. “Ik ben in het onderwijs dat ik geef en het onderzoek dat ik doe veel bezig met wat er nu speelt in de wereld en hoe we dat kunnen begrijpen. Ik wil hierover dus graag up-to-date blijven. Het leuke maar soms moeilijke daarvan is dat ik ’s avonds op de bank Nieuwsuur kan kijken en die informatie me ideeën geeft voor een college wat ik ga geven of een onderzoek waar ik aan werk. Ik bekijk deze informatie dus snel door een werkbril, terwijl het voor mij ook belangrijk is om die soms af te zetten. Ik vind dit niet iets kwalijks, maar ben nog op zoek naar die gouden middenweg tussen zowel mijn enthousiasme als mijn rust respecteren.''