Hoe werkt de techniek?
De werking van de AI vormt het uitgangspunt voor de bestaande en te ontwikkelen technologieën. Globaal onderscheiden we dan drie onderdelen die in samenhang worden uitgevoerd: detecteren, interpreteren en handelen.
Wat biedt de techniek?
Intelligente technologieën die worden ingezet voor leerlingen, leraren en/of handelingen verschillen in de vorm waaraan ze tegemoetkomen aan de ingeschatte leerbehoefte van de leerling. We onderscheiden adaptiviteit per stap, taak en curriculum. De adaptiviteit richt zich meestal op het ondersteunen van kennisontwikkeling, maar kan ook worden ingezet voor andere leerfuncties zoals zelfregulatie, emotie en/of motivatie.
Wie voert de regie?
Er zijn zaken waar AI beter in is, en er zijn zaken waar mensen beter in zijn. Kunstmatige en menselijke intelligentie kunnen elkaar aanvullen en versterken. We gaan daarom uit van hybride intelligentie: de betekenisvolle combinatie van menselijke en kunstmatige intelligentie. We maken daarbij onderscheid in zes niveaus: van helemaal niet naar volledig geautomatiseerd onderwijs.
Meer weten?
Hieronder vind je het complete referentiekader (pdf) voor meer tekst en uitleg. We kunnen ons voorstellen dat je na het lezen nog vragen hebt. Neem gerust contact met ons op via nolai [at] ru.nl.