Bord van de Nationale Onderwijstentoonstelling 2023
Bord van de Nationale Onderwijstentoonstelling 2023

NOLAI op NOT 2023: ‘Denk niet AI, denk onderwijs’

ChatGPT heeft de afgelopen weken voor veel rumoer gezorgd in het onderwijs. De ontwikkelingen gaan snél en je zou zomaar het gevoel kunnen hebben dat het je als leraar of school overvalt. Tijdens de Nationale Onderwijstentoonstelling 2023 (NOT) stond de vrijdag geheel in het teken van AI. NOLAI was er uiteraard bij, en dat leverde interessante gesprekken op. Gemist? We nemen je graag mee.

AI is dom

EdTech dagvoorzitter Jim Stolze bracht AI razendsnel in context. “AI is een verzameling technieken die mensen gebruiken om machines slim te laten lijken. Het is gereedschap, het heeft geen eigen agenda. Die technieken kun je combineren, en dat lijkt dan wel slim, maar het is nog steeds ‘narrow intelligence’: de schaakcomputer versla je echt zo met ieder ander spelletje”. Dat brengt AI in proporties, maar maakt het niet perse eenvoudiger. Om je kennis op te krikken is er speciaal voor leraren een online cursus ontwikkelt.

Wees de slimste

Hoe slim het ook lijkt, AI is niet foutloos. Het is belangrijk dat leraren en scholen er bovenop zitten. Marieke van Osch van NOLAI: “AI geeft echt niet voor iedere leerling automatisch de juiste feedback. Als leraar weet je of, en hoe de feedback aansluit bij de leerling. Gebruik vooral AI, het is hartstikke handig, maar wees altijd zélf slim in het gebruik er van”. Kunstmatige en menselijke intelligentie kunnen elkaar versterken. Er zijn zaken waar AI beter in is, en er zijn zaken waar mensen beter in zijn. Kies bewust en weet dat er verschillende combinatievormen zijn.

Marieke van Os op de Nationale Onderwijstentoonstelling 2023

AI in de klas

Er is al veel AI in het onderwijs aanwezig. Het zit bijvoorbeeld in de rekenkracht achter Gynzy, Snappet en Prowise Learn, veel gebruikte programma’s in primair onderwijs. De Onderwijsraad schreef in hun rapport Inzet van intelligente technologie al over een extra actor in de klas. We kunnen er niet meer omheen. Maar hoe kunnen we er dan goed mee omgaan? En hoe blijven we zelf aan het roer?

Hoe wil jíj AI inzetten?

AI kan de kwaliteit van onderwijs verbeteren, al was het alleen maar door werkdruk voor leraren te verminderen. Maar waar is dan behoefte aan, wat helpt leraren en scholen écht verder? NOLAI gaat de komende 10 jaar op zoek en werkt daarbij nauw samen met scholen, bedrijven en wetenschappers. De kunst is te zoeken naar de vraag achter de vraag. Dus niet: ‘hoe maak ik een dashboard’, of ‘hoe controleer ik teksten op de inzet van ChatGPT’, maar vragen als: ‘welke gegevens van leerlingen willen we monitoren en waarom’ en ‘waar willen we onze leerlingen op voorbereiden’. Pittige vragen, die tijd kosten. Zoals Annelies Wiggers het verwoordt: ‘Grote vraagstukken vragen om lef, en om -ergens- beginnen’. Dat gaan we doen. Het NOLAI start dit schooljaar 5 tot 7 projecten op waarin deze onderwijsvragen centraal staan.

Vragen uit de praktijk

Er komen op dit moment veel en uiteenlopende vragen binnen bij NOLAI. Vragen over de toepassing van AI in een specifiek vakgebied zoals technisch lezen, maar ook vragen die meer gaan over de inzet van AI bij organiseren van onderwijs. Zo kan AI bijvoorbeeld ingezet worden om meer inzicht te geven in leerlijnen van leerlingen. Op het NOT werden weer andere vragen gesteld, bijvoorbeeld over de inzet van AI bij het beoordelen van examens en loopbaanadvies. NOLAI werkt een aantal vragen verder uit.

Blijf op de hoogte

Wil je (blijven) meedenken over de juiste toepassing van AI in onderwijs? Heel graag! Abonneer je op onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuwe bijeenkomsten, concepten, producten en meer. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief 

Contactinformatie

Organisatieonderdeel
Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI)