Onderwijs

Het zijn de vragen uit de onderwijspraktijk die het startpunt vormen voor ieder co-creatieproject van NOLAI. Samen met de school onderzoeken we of AI een mogelijke oplossing kan bieden voor het probleem. Liggen er kansen, dan zoeken we naar geschikte partners uit bedrijfsleven en wetenschap om gezamenlijk een prototype te ontwikkelen. Niet de techniek, maar leraar en leerling staan hierbij steeds centraal.

Over educatieve AI

Er bestaan verschillende vormen van AI. De meeste mensen zijn ondertussen bekend met generatieve AI, denk maar aan ChatGPT. Educatieve AI kan hiervan gebruik maken, maar omvat meer. Hiermee bedoelen we AI die specifiek voor onderwijsdoeleinden is ontwikkeld. Bijvoorbeeld om de leerling te helpen sneller woorden te leren of een persoonlijk leerpad aan te bieden. Bekijk onze projecten voor meer voorbeelden.

Over co-creatie

Co-creatie is een werkvorm waarbij de belanghebbende partijen gelijkwaardig samenwerken aan het eindproduct. AI is complex en we zijn er van overtuigd dat zowel de kennis op scholen, in bedrijfsleven en vanuit verschillende wetenschappelijke perspectieven nodig is om tot verantwoorde oplossingen te komen.

Samenwerken met NOLAI

Op gezette tijden maken we een ronde door Nederland om vragen van leraren te verzamelen: aan welke slimme technologie heeft het onderwijs behoefte? Wat helpt leraren en leerlingen écht? Vaak zijn meerdere gesprekken met een van onze co-creatie managers nodig om tot de kern door te dringen: wat biedt antwoord op de vraag binnen de schoolcontext én is in een project van 1 tot 3 jaar met NOLAI te realiseren? De meest kansrijke vragen leiden tot een concreet project. Zo'n project kent 3 fases.

Projectfase 1 | concept ontwikkelen

Kan het project starten? Gefeliciteerd! Allereerst volgt een ethische toets en het pedagogisch-didactisch concept. Wat wil de leraar precies weten over het leerproces van de leerling? En wat is hierover eigenlijk al bekend of op de markt beschikbaar? Ook hier leggen we steeds de verbinding tussen school, wetenschap en bedrijfsleven om zo snel mogelijk tot heldere ontwerprichtlijnen te komen. Pas daarna volgt de ontwikkeling van de nieuwe technologie, de technische fase. 

Projectfase 2 | prototype ontwikkelen 

Op papier sluit het concept en ontwerp dan wel naadloos aan op de behoefte van de school, maar pakt dat in de praktijk ook zo uit? Met een prototype gaan leraren en leerlingen korte periodes aan de slag. Na elke periode worden de nieuwe inzichten direct verwerkt om het prototype te verbeteren. Hoe dat precies in zijn werk gaat is ieder project anders. Het is in ieder geval altijd een samenspel met de school, wetenschappers en een of meer bedrijven. 

Projectfase 3 | prototype valideren 

Na verschillende verbeterrondes is het tijd om het prototype te valideren. Doet de ontwikkelde technologie steeds wat het moet doen, ook als het gebruikt wordt door verschillende personen en bij voorkeur op verschillende scholen? We bevragen zowel leraren als leerlingen, én we analyseren data over het leerproces. Samen evalueren we zo de gebruiksvriendelijkheid, bruikbaarheid en effectiviteit via kwalitatief en kwantitatief onderzoek. De uitkomsten verwerken we in een rapportage. 

En dan, na het project...

Er is educatieve AI ontwikkeld, in de praktijk getest en gevalideerd. Hoe nu verder? Sommige prototypen komen wellicht in aanmerking voor opschaling naar een product. Maar ook als dat niet zo is, is er samen veel geleerd waar ook andere scholen, bedrijven en projecten hun voordeel mee kunnen doen! 

Teacher-in-Residence Kevin op de vraagarticulatiesessie van NOLAI bij de regiobijeenkomst van de VO-raad

Nieuwsgierig geworden?

Gedurende het jaar organiseert NOLAI sessies om met leraren te verkennen of AI een mogelijke oplossing kan bieden voor een specifieke vraag of probleem op de eigen school. Je bent van harte welkom!

Bekijk de NOLAI agenda

Nationaal Onderwijslab AI

Blijf op de hoogte 

We sturen je graag geregeld een bericht over nieuwe bijeenkomsten, concepten, producten en meer.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief