Op dit moment zijn 17 projecten gestart en de volgende alweer in voorbereiding. Bekijk hier het overzicht.
Op basis van concrete vragen uit de onderwijspraktijk start NOLAI jaarlijks projecten op scholen door heel Nederland om AI-toepassingen te ontwikkelen en onderzoeken. Ieder project vindt plaats op school. NOLAI brengt leraren, bedrijven en wetenschappers samen om tot doordachte en verantwoorde oplossingen.
Co-creatieprojecten in het primair onderwijs
mAIchart po
#po #tijdswinst #rekenen #2301
Een centraal dashboard voor leraren in het basisonderwijs voor meer inzicht in de ontwikkeling van leerlingen door verschillende datastromen te combineren.
Technisch leren lezen met ASR
#po #taal #motivatie #leerwinst #onderwijsopmaat #2302
Een adaptieve toepassing om technisch lezen te oefenen in het basisonderwijs. Een slim dashbord geeft daarbij inzicht in de ontwikkeling van technische leesvaardigheden op klank- en woordniveau.
Woordenschat ontwikkelen met VR
#po #taal #kansengelijkheid #2304
VR laat kleuters met een geringere woordenschat op OAB-scholen actief nieuwe contexten beleven, zoals bijvoorbeeld bergen of duinen.
Montessori-materiaal met sensoren
#po #rekenen #leerwinst #onderwijsopmaat #2402
Via sensoren op leermaterialen voor het vak rekenen wordt data verzameld. Een AI-toepassing geeft inzicht in het gebruik en het eindresultaat van de leerling. Daarnaast wijst het de leraar op cruciale momenten in het leerproces.
Babel-beer voor jonge meertalige kinderen
#po #taal #motivatie #leerwinst #2403
Een AI-gestuurde tool, de Babel-beer, die NT2-leerlingen kan ondersteunen. Met de Babel-beer kunnen jonge meertalige leerlingen van wie Nederlands niet de moedertaal is, in hun eigen moedertaal communiceren met medeleerlingen en de leerkracht.
Co-creatieprojecten in het voortgezet onderwijs
Adaptief leren en toetsen van kennis
#vo #motivatie #2303
Een adaptief leermiddel ter vervanging van feit-gebaseerde kennistoetsen. Het AI model achter het leermiddel analyseert of een leerling bepaalde feiten voldoende beheerst en biedt op het juiste moment passende oefeningen aan.
Zelfregulatie tijdens het schrijven
#vo #taal #motivatie #leerwinst #2306
Het FLORA-algoritme toepasbaar maken voor het voortgezet onderwijs. Het algoritme ondersteunt en stimuleert de zelfregulerende vaardigheden tijdens het schrijven.
Persoonlijk leerpad in Informatica
#vo #informatica #lerarentekort #2307
Slimme ondersteuning voor leerlingen om ze te helpen leren bij het vak Informatica. Ook maken we richtlijnen voor leraren en gastdocenten.
Efficiënter wachten op de leraar
#vo #informatica #motivatie #leerwinst #2305
Detecteren en interpreteren van vragen die leerlingen stellen tijdens het vak Informatica en daar passende antwoorden op geven.
VIAT voor leraren
#vo #reflectie #2309
Een video-interactie-analyse-tool (VIAT) waarbij AI relevante metadata kan extraheren uit video-opnames van onderwijssituaties.
mAIchart vo voor kansrijke determinatie
#vo #tijdwinst #onderwijsopmaat #2308
Een slim dashboard om tot een passend schooladvies te komen tijdens de verlengde tweejarige brugklas.
Generatieve AI in het vo
#vo #2310
Een overzicht van de kansen en risico’s van generatieve AI vanuit de vijf wetenschappelijke perspectieven van NOLAI.
Leesvaardigheid vergroten voor praktijkopdrachten
#vo #taal #leerwinst #kansengelijkheid #onderwijsopmaat #2401
Cognitieve AI-tools die vmbo-leerlingen helpen om tekstinstructies beter te begrijpen bij praktijkopdrachten.
Gepersonaliseerd leren rekenen met percentages
#vo #economie #onderwijsopmaat #tijdwinst #motivatie #2405
Een persoonlijke leerroute door het lesmateriaal van economie over procentrekenen.
Leerdoelen in beeld voor de wiskundeles
#vo #wiskunde #motivatie #leerwinst #2406
Een AI-gebaseerde omgeving waarin lesmateriaal gekoppeld wordt aan leerdoelen uit de wiskundecurricula en waarin leerprestaties op die leerdoelen worden gemonitord.
Open vragen nakijken met hulp van AI
#vo #biologie #aardrijkskunde #tijdwinst #2407
Een prototype voor semi-automatische nakijkondersteuning voor de vakken biologie en aardrijkskunde.
Beter leren lezen met AI
#vo #taal #2408
In hoeverre kan Leeswijzer.ai docenten Nederlands en geschiedenis helpen om onderbouwleerlingen in het middelbaar onderwijs op maat te ondersteunen op het gebied van leesvaardigheidsontwikkeling?
Co-creatieprojecten in het speciaal onderwijs
Adaptief lesmateriaal voor TOS-leerlingen
#po #taal #kansengelijkheid #leerwinst #motivatie #onderwijsopmaat #2404
Een tool die met Large Language Models onderwijsmaterialen adaptief aanpast aan het specifieke taalniveau van leerlingen met TOS.
Blijf op de hoogte
We sturen je graag geregeld een bericht over nieuwe bijeenkomsten, concepten, producten en meer.
Zie ook: Over NOLAI | Kennis | Samenwerken