Beeldvorming in de media

Per dag besteden we veel tijd aan het kijken naar televisie, films, series en andere media-uitingen. De wereld die we daar weerspiegeld zien draagt bij aan het beeld dat wij hebben van onszelf en anderen. Tegelijkertijd is die televisiewereld niet altijd een volledige, realistische, of objectieve afspiegeling van de wereld waarin wij leven. Zie jij jezelf en mensen die op jou lijken terug in de media? En (waarom) is dat belangrijk? Bekijk de interessante vragen en bronnen voor je profielwerkstuk.

Interessante vragen

  • Hoe komen mannen, vrouwen, mensen van verschillende leeftijden, etniciteiten, seksualiteiten en lichaamstypen “in beeld” in de media?
  • Wat zijn de gevolgen van die beeldvorming?

Literatuur

  • Daalmans, S., & ter Horst, C. (2017). Diversity reflected? Analyzing the representation of gender, age, ethnicity and sexual orientation on Dutch prime time television. Communications, 42(2), 253-268.
  • Segijn, C., Bartholomé, G., Pennekamp, S., & Timmers, M. (2014). De afbeelding van statusverschillen in sekse en etniciteit in Nederlandse non-fictieprogramma’s. Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 42(3), 305-320.
  • Fardouly, J., & Holland, E. (2018). Social media is not real life: The effect of attaching disclaimer-type labels to idealized social media images on women’s body image and mood. New Media & Society, 1461444818771083.

Deze handreiking voor een profielwerkstuk is gemaakt door de Faculteit der Sociale Wetenschappen.