Beïnvloedingstechnieken in media en reclame

Door het enorme aanbod van informatie en informatiebronnen hebben mensen steeds meer de neiging om informatie te vermijden. Dit dwingt communicatieprofessionals er toe om goed na te denken over de inhoud van hun boodschap en het medium waarmee het best gecommuniceerd kan worden. Voor je profielwerkstuk kun je onderzoeken welke strategieën er bestaan, hoe ze werken en wat de effecten zijn.

Steeds meer beïnvloedingstrategieën om mensen te bereiken en te raken zijn onderzocht. Deze kunnen worden ingezet met een commercieel doel, maar bijvoorbeeld ook om mensen aan te zetten tot gezond gedrag. Welke strategieën bestaan er, hoe werken ze en wat zijn de effecten?

Interessante vragen

  • Hoe werkt reclame?
  • Welke beïnvloedingsstrategieën bestaan er, en wat zijn hun effecten?
  • Hoe kun je mensen beïnvloeden om gezonder te eten of meer te bewegen?

Literatuur

  • De 33 beste beïnvloedingstechnieken uit de reclame - Seks, humor en het Beloofde Land. Marc Andrews, Matthijs van Leeuwen, Rick van Baaren. ISBN : 9789492493385. Uitgever: Maven Publishing.

Deze handreiking voor een profielwerkstuk is gemaakt door de Faculteit der Sociale Wetenschappen.