Social media

De belangrijkste innovaties van de laatste decennia zijn het internet en sociale media. Deze ontwikkeling heeft echter sociale- en psychologische consequenties. In jouw profielwerkstuk kun je hier zelf onderzoek naar doen! Bekijk de tips en bronnen op deze pagina voor inspiratie.

De belangrijkste innovaties van de laatste decennia zijn internet en sociale media. Begin jaren 90 kwam het internet langzaam op en nu zijn de mogelijkheden eindeloos. Nagenoeg 100% van de mensen jonger dan dertig jaar is actief op online platformen! Of het nu het tonen van je laatste sportprestaties op Instagram of een viral video scoren op TikTok is, een groot gedeelte van ons sociale leven speelt zich online af. Je kan je daarom vast wel bedenken wat voor immense impact sociale media heeft op ons dagelijks leven.

Deze ontwikkeling heeft echter naast sociaal-maatschappelijke gevolgen ook psychologische consequenties. Zo raken mensen in paniek wanneer ze hun smartphone verliezen, hoor je verhalen over TikTok-verslavingen, en zijn mensen bang om iets te missen als ze offline zijn (FOMO: Fear Of Missing Out). We lijken in zekere zin afhankelijk te zijn van internet, sociale media en sociale platformen. Echter, sociale media zorgt ook voor meer communicatie met je vrienden, is het voor velen een manier om jezelf te uiten en zorgt het voor razendsnelle toegang tot de laatste informatie en het nieuws.

Wat leveren sociale media ons eigenlijk op? En wat zijn de keerzijden? Leidt dit tot problemen thuis, op het werk of tijdens het studeren? Hoe kan je op een goede manier omgaan met sociale media en sociale platforms? Kunnen we sociale media ook inzetten voor iets goeds? Dit zijn voorbeelden van vragen die je in je profielwerkstuk kunt uitdiepen.

Tips voor onderwerpen

Beïnvloeding van advertenties via sociale media; Instagram en het beeld van perfectie; impact sociale media op zelfbeeld; Snapchat en privacykwesties; privacy; verandering van sociale representatie door BeReal; fake news; X (Twitter) en politieke communicatie; opkomst AI en chatbots; dating in tijden van Tinder; invloed van influencers op zelfbeeld; werking van algoritmen; culturele representatie via TikTok; YouTube en influencermarketing.

Deze handreiking voor een profielwerkstuk is gemaakt door de Faculteit der Sociale Wetenschappen.