Voetbal robot

Leerlingen hebben voor een profielwerkstuk een op afstand bestuurbare voetbal robot ontwikkeld. Lees hier welke software en hardware probemen zij moesten oplossen om de technologie werkend te krijgen.

Diede van Rhijn en Bob van de Vijver hebben in hun profielwerkstuk een op afstand bestuurbare voetbal robot gemaakt. Ze hebben onder anderen onderzocht hoe je draadloos signalen kan versturen en hoe je deze kan opvangen & omzetten naar een besturing van de robot. Er zijn talloze robots die je kan maken, denk bijvoorbeeld aan: Een quadcopter/drone, een zelfrijdende auto, een apparaat wat iets automatiseerd in je dagelijks leven zoals een machine die tosties bakt, een spiegel ei kan maken, of eentje die kaas voor je kan rijpen. Je kan hiervoor het beste gebruik maken van een raspberri pi of arduino. Dit zijn kleine computers waarmee je eenvoudig signalen van sensoren in kan lezen, daarop beslissingen kunt maken en de robot aansturen.

Interessante vragen

De onderzoeksvragen die je hierbij kan maken variëren zeer per project. Hierboven hebben we al enkele voorbeeldprojecten genoemd. Vaak zul je ten minste de volgende deelvragen hebben:

  • Welk probleem wil je oplossen met je robot? Waarom en hoe?
  • Welke hardware heb je nodig (sensoren, motoren, wifi-module, etc.)
  • Aan welke eisen moet de software voldoen?

Literatuur