Filmpjes
Deze handreiking is gemaakt door Radboud Gender & Diversity Studies. Heb je vragen of wil je meer informatie over dit onderwerp? Ga dan naar deze pagina.
Schrijf je profielwerkstuk over de invloed van taal op ons denken over mannen en vrouwen en vice versa. En zijn er verschillen in taalgebruik van mannen en vrouwen? Bekijk de filmpjes en bronnen op deze pagina ter inspiratie voor jouw PWS.
Deze handreiking is gemaakt door Radboud Gender & Diversity Studies. Heb je vragen of wil je meer informatie over dit onderwerp? Ga dan naar deze pagina.
Woorden aan het werk : hoe vrouwen en mannen op het werk met elkaar praten / Deborah Tannen. - Amsterdam : Prometheus, 1994. - 328 pagina's
In dit boek komen de gevolgen van slechte communicatie op de werkvloer aan de orde. De manier waarop we op ons werk praten bepaalt in hoge mate hoe we beoordeeld worden. Het blijkt dat met name de verschillende spreekstijl van mannen en vrouwen op het werk een goede samenwerking, en dus een hoge productiviteit, danig in de weg kan zitten.
Sekseverschillen in leerstijlen en computergebruik (pdf, 286 kB) / Maria van Bavel, Marja van Middelaar en Roos Scherpenzeel. - Utrecht : Transact, 2005. - 4 p.
Jongens bewegen meer en meisjes praten meer tijdens het leren op school. Jongens houden van codetaal en meisjes van alledaagse taal. Meisjes vragen wat anderen vinden en jongens proberen graag zelf iets uit. Dit geldt tevens voor het computergebruik.
Jongens zijn meer op het apparaat 'computer' gericht; meisjes meer op de omgeving. Vrouwen en mannen gebruiken de computer ongeveer even vaak.
Vrouwen zoeken heel gericht naar informatie op internet; mannen gaan meer op verkenning uit en surfen meer. Mannen en vrouwen e-mailen ongeveer even vaak. Vrouwen chatten en msn-en meer dan mannen.
What's in a name? / Marijke Naezer In: Raffia. - 16(2004) nr.3 (okt), p.8-11
Over de invloed van taal op ons denken over mannen en vrouwen en vice versa. Uit bijnamen die vrouwelijke en mannelijke studenten voor elkaar hebben, spreken allerlei ideeën en verwachtingen. Onderzoek onder studenten laat zien dat deze ideeën en verwachtingen niet hetzelfde zijn voor mannen en vrouwen. Eenieder krijgt zo zijn of haar eigen rol opgelegd.
Taal en gender in de eerste klas : over genderverschillen in interactie / Sarah Bossaert In: Tijdschrift voor Genderstudies. - 14(2011) nr.4 , p.37-50
Na een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen op het vakgebied van taal en gender, gaat dit artikel in op de vraag of meisjes en jongens in het eerste leerjaar van het (Vlaamse) basisonderwijs in gelijke mate en op dezelfde wijze bij de interactie in de les betrokken worden. In deze studie is de beurtverdeling in klasgesprekken onderzocht. Over het algemeen blijken de verschillen tussen meisjes en jongens klein te zijn en niet veroorzaakt of versterkt te worden door de leerkracht. Jongens blijken wel vaker berispt te worden dan meisjes, al is hier sprake van grote individuele variatie.