FM Focus - eerdere edities

Lees hier onze voorgaande verhalen uit de FM Focus:

horizontale portretfoto Hanna Murray Carlsson

'We moeten verder kijken dan etniciteit'. 

Hanna Carlsson, onderzoeker bij de afdeling Geografie, Planologie en Milieu, schreef een proefschrift over de manieren waarop zorgpraktijken zijn afgestemd op de behoeften van oudere migranten in Nijmegen en Den Haag. Ze pleit voor een lokale en toekomstgerichte aanpak en hoopt dat beleidsmakers ophouden met het problematiseren van verschillen in achtergronden. “Migratiegerelateerde diversiteit kan ook een bron van zingeving en betrokkenheid zijn.” Lees hier meer.

Natascha Wagner en Jeroen Smits kijken ver weg

Global Data Lab is klaar voor de toekomst

“Een pareltje”, noemt oprichter Jeroen Smits het. “Een verborgen schat”, zegt de nieuwe directeur Natascha Wagner. Feit is dat het Global Data Lab (GDL) een unieke positie heeft in het onderzoek naar ontwikkelingslanden. Dankzij een financiële impuls van de faculteit zijn voortbestaan én uitbreiding van het lab verzekerd. Lees hier meer.

Corina Brekelmans en Jan-Kees Helderman

Kennisuitwisseling cruciaal voor goede jeugdzorg

Sinds de decentralisatie van 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor alle vormen van jeugdzorg. Na een moeizame start en een lange leerweg is er inmiddels reden voor optimisme. De bundeling en uitwisseling van kennis speelt daarbij een essentiële rol. Lees hier meer.

Charan van Krevel kijkt in camera

Opinie: Is consuminderen dé oplossing?

Dat er radicale oplossingen nodig zijn om verdere klimaatverandering tegen te gaan, horen we al een tijdje. Maar hoe en wie daarin de eerste stap moet zetten, blijft ongewis. Intussen wordt het beroep van de overheid op de consument steeds groter om duurzame keuzes te maken. Het roept de vraag op: is consuminderen dé oplossing voor het klimaatprobleem? Twee jonge economen reageren. Lees hier meer.

Alumni aan het woord

Bart Kampschreur (Directeur Vortex Agency): 'Ook ‘verkeerde’ keuzes kunnen heel leerzaam zijn'. Lees hier meer.

Olesia Lelie (International online marketeer bij de HAN): 'Ik vind het belangrijk om eerlijk te zijn naar mijn volgers’. Lees hier meer.