‘Ik vind het belangrijk om eerlijk te zijn naar mijn volgers’

Portretfoto Olesia Lelie
Never waste a good opportunity – nee heb je, ja kun je krijgen
Naam
Olesia Lelie
Huidige functie
International online marketeer bij de HAN
Vooropleiding
Master Business Administration

Olesia Lelie studeerde in Moskou en Maastricht, maar viel als een blok voor de compacte Nijmeegse campus. Ze liep er slechts een jaar rond – in 2018, tijdens haar master Business Administration – maar voelde zich meteen thuis. Uit Nijmegen weggaan is inmiddels geen optie meer. Haar volgers op @tastenijmegen willen immers weten waar ze het beste kunnen gaan eten.

Waarom koos je voor een master in Nijmegen?

“Bij mijn eerste bezoek aan de campus werd ik verliefd op de compacte opzet en groene omgeving. In veel andere steden zijn de faculteiten over de stad verspreid, in Nijmegen zit alles bij elkaar. Dat gaf me het fijne gevoel van een studentengemeenschap. Ik kreeg ook meteen een flyer voor een studentenfeest in handen gedrukt. Ik vond dat zó leuk.”

Je komt uit Rusland, studeerde in Moskou. Vond je Nijmegen niet erg klein?

“Moskou heeft studenten veel te bieden, ook op het gebied van cultuur. Maar ik deed er een uur over om van huis op de uni te komen. Het kleine van Nijmegen bevalt me juist heel goed. Je leert hier snel mensen kennen met wie je makkelijk kunt afspreken en die je tussendoor overal tegenkomt. Heerlijk!”

Hoe kijk je terug op je master?

“Ik was gewaarschuwd dat het moeilijk zou worden. Ik had bijvoorbeeld nauwelijks ervaring met het lezen van wetenschappelijke artikelen. Ik moest leren hoe je de kern kunt vatten zonder het hele document te spellen. Ook was ik het niet gewend dat je een andere mening mag hebben dan de docent en uitgedaagd wordt om te discussiëren. In Rusland gebeurt dat niet. Maar na een half jaar had ik het in de vingers en stond ik mezelf een wat milder studieregime toe. Toen kon ik ervan genieten – en kreeg ik ook weer een sociaal leven, haha.”

Welke docent ben je nooit vergeten?

“Vera Blazevic bij wie ik het vak Digital Marketing volgde. Los van de inhoud is vooral haar persoonlijke benadering me bijgebleven. Ze betrok ons bij de colleges, liet ons veel aan het woord, waardoor we ook van elkaar konden leren. En ze vertelde ons over zichzelf, over haar kinderen bijvoorbeeld. In Rusland houd je werk en privé gescheiden, dus dat vond ik bijzonder. Ik moest er laatst nog aan denken dat dit een mooie les voor me is geweest. Hoe meer je je openstelt voor een ander, hoe beter je elkaar kunt begrijpen en hoe waardevoller de communicatie. Ik heb besloten mezelf daartoe wat meer uit te dagen.” 

Wat ben je na je master gaan doen?

Ik ben begonnen als online marketeer bij Pearl Music Europe, een grote distributeur van muziekinstrumenten. Na anderhalf jaar stapte ik over naar Office Depot, waar ik specialist search engine advertising werd. Leerzame functies, maar ik kon er mijn creativiteit niet kwijt. In mijn vrije tijd ben ik toen het Instagram-account @tastenijmegen begonnen. En terwijl ik daarmee in de weer was, zag ik mijn droomvacature voorbijkomen: international online marketeer bij de HAN. Ik houd me bezig met SEO, advertising, social media management en het optimaliseren van de webcontent om buitenlandse studenten aan te trekken.”

En ondertussen groeit @tastenijmegen flink door.  

“Het is superleuk dat zoveel mensen op de hoogte willen blijven van de eet- en drinkgelegenheden in Nijmegen en omgeving. Ik werk vier dagen aan de HAN en bezoek op mijn vrije dagen restaurants en eetcafés. De ene keer ga ik ontbijten met een vriendin, de andere keer uit eten met mijn man Jaap. Tijdens het bezoek maak ik foto’s en video’s van de omgeving, de inrichting en natuurlijk van het eten en drinken – gelukkig word ik steeds sneller; voorheen was ons eten vaak al koud voor we een eerste hap namen. Weer thuis ga ik een paar uurtjes zitten om te editten en schrijven en stel ik een Insta-post samen. Die is vaak, maar niet per definitie, positief. Ik vind het belangrijk om eerlijk te zijn naar mijn volgers en naar de gastheren en -vrouwen.”

Verdien je aan @tastenijmegen?

“In principe is de deal met de restauranthouders: wij betalen niet voor het eten, jullie betalen niet voor de aandacht die je via @tastenijmegen krijgt. Maar inmiddels is het account zo succesvol en steek ik er zo veel tijd in, dat ik toch wel graag wat betaald zou krijgen, in elk geval voor de edit-uren. Vandaar dat ik bedacht heb dat het eerste bezoek gratis is, bij wijze van kennismaking. Bevalt dat en word ik uitgenodigd om nog eens terug te komen, dan is mijn tweede bezoek een betaalde opdracht. Maar ik blijf ook aan de HAN werken hoor, ik heb het er zo naar mijn zin!”

Heb je nog tips voor de studenten van nu?

Never waste a good opportunity. Toen ik nog studeerde dacht ik bijvoorbeeld vaak: volgende maand ga ik lekker sporten. Het aanbod van het universitair sportcentrum was zó groot, ik had van alles willen uitproberen. Maar toch deed ik dat niet. Waar ik nu van baal, al was het maar omdat ik niet meer van het studententarief kan profiteren. Een ander voorbeeld: zie je straks een geweldige vacature, maar twijfel je of het écht wat voor je is? Solliciteer gewoon! Nee heb je, ja kun je krijgen. Wees nieuwsgierig en leergierig. Blijkt het toch niets voor jou, dan heb je dát in elk geval geleerd.”

Tekst: Jolanda van den Braak