Het internationale centrum brengt wereldwijde koplopers in onderwijs en onderwijswetenschappen, learning analytics en kunstmatige intelligentie bij elkaar, met als doel onderzoek te doen dat bijdraagt aan de ontwikkeling van AI-gestuurde onderwijstechnologieën waarbij het welzijn van kinderen centraal staat. De Technische Universiteit van München, Duitsland, (prof. Maria Bannert), Monash University in Australië (prof. Dragan Gasevic) en de University of Central Florida in de VS (prof. Roger Azevedo) hebben zich bij CELLA aangesloten.
Inge Molenaar (l) en Sanna Järvelä
Pedagogische innovatie
De inzet van AI-gestuurde onderwijstechnologieën wordt voor steeds meer kinderen de dagelijkse praktijk op school – in 2021 werd 20,1 miljard dollar bijeengebracht voor de EdTech-sector – en dit beïnvloedt hun leerproces. Door het gebrek aan grootschalig onderzoek en de enorme hoeveelheid verschillende beschikbare technologieën, is niet altijd duidelijk wat die invloed precies is. Er is een combinatie van technische en pedagogische innovatie op scholen nodig om zeker te zijn van een positief effect op leerlingen.
Onderzoekers van CELLA gaan samen met scholen in het voortgezet onderwijs en ondernemers in de EdTech-sector verspreid over de hele wereld aan de slag om de ontwikkeling van intelligente onderwijstechnologieën te ondersteunen, zoals online systemen voor adaptief leren en game-based learning met virtual reality (VR) en augmented reality (AR).
De achtergrond van dit project is dat leerlingen moeten leren hoe ze hun eigen leerproces kunnen beheersen en monitoren, zodat ze effectief kunnen leren met behulp van AI. Deze vaardigheid wordt zelfregulerend leren genoemd en is onmisbaar voor kinderen die leven en leren in het tijdperk van AI.
Zelfregulerend leren
Professor Sanna Järvelä: 'Met CELLA kunnen we ons uitgebreide onderzoek naar zelfregulerend leren inzetten om vorm te geven aan de toekomst van AI-gestuurde onderwijstechnologieën en kinderen te helpen bij hun leerproces. Het onderzoek in CELLA richt zich op de ontwikkeling van vaardigheden voor zelfregulerend leren bij jonge leerlingen, zodat ze een leven lang kunnen leren en succesvol leven met AI.'
Inge Molenaar: 'Dit is een unieke kans om de resultaten van ons onderzoek toe te passen in EdTech-oplossingen waar leerlingen echt iets aan hebben.'
CELLA gaat later deze maand van start, met dank aan de Jacobs Foundation uit Zürich. Deze stichting besteedt in het kader van haar Strategie 2030 500 miljoen Zwitserse frank aan het bevorderen van onderwijs en educatie over de hele wereld in de komende tien jaar. CELLA is een van drie initiatieven op het gebied van onderwijstechnologie . De stichting hoopt dat deze initiatieven leiden tot betere kansen voor kinderen door de toepassing van nieuwe technologieën en verbetering van de digitale wereld.
'De ontwikkeling en toepassing van onderwijstechnologieën moeten zijn gebaseerd op degelijk wetenschappelijk onderzoek", zegt Simon Sommer, co-CEO van de Jacobs Foundation.
Meer weten? Neem contact op met:
- Inge Molenaar, inge.molenaar [at] ru.nl (inge[dot]molenaar[at]ru[dot]nl)
- Persvoorlichting & Wetenschapscommunicatie Radboud Universiteit, media [at] ru.nl (media[at]ru[dot]nl), 024 361 6000